Hvordan tok du vare på energien din?

Jeg er i Oslo og midt i innspurten på videreutdanningen Executive NLP Coach. Vi har vært gjennom samlinger med tema som gruppecaoching, presentasjonsteknikk, forhandlinger, endringsledelse og mentoring. Eksamen er delt i 2 deler: Innsalg, kartlegging, planlegging og gjennomføring av en workshop på minumum 5 timer hos en reell kunde, og deretter en times presentasjon av egne valg, vurderinger og erfaringer underveis overfor medstudenter og lærere i plenum. Seks av medstudentene mine har delt rundhåndet av sine erfaringer i dag, og i morgen skal jeg selv i ilden sammen med seks andre, i tur og orden.   Ett spørsmål som dukker opp fra lærerhold etter hver presentasjon, er dette: «Hvordan tok du vare på energien din?»

Dette er et viktig spørsmål på mange områder i livet, og svarene vil være like forskjellige som vi mennesker er det. For meg handler energi overraskende mye om mat. Jeg har lært hva slags mat som gir meg energi, og hva slags mat jeg blir sliten og dorsk av. Jeg har også erfart hva som skjer med energinivået hvis det går for lang tid mellom måltidene. Når jeg vet at jeg står foran ei prestasjons- eller utholdenhetsppgave, blir derfor mat en viktig del av planleggingen.

En annen energipåvirker er fysiologien. «Rett opp ryggen» pleide mor å si hvis jeg som barn kom slukøret hjem fra en dårlig skoledag. Jeg var ikke akkurat førstevalg som leke- eller lagkamerat i friminuttene på barneskolen, og det var lett å lese kroppsspråket mitt da jeg kom inn døra hjemme etter slike opplevelser. Noen ganger provoserte denne holdningen hennes meg, hadde jeg ikke fortjent mer omsorg, kanskje? Men etterhvert forsto jeg at hun hadde rett, jo rettere jeg ble i ryggen, jo mindre sårbar ble jeg også. Jeg har fortsatt å gi meg selv de samme instruksjonene i voksen alder, når jeg skal stålsette meg for krevende oppgaver og vanskelige samtaler, og det funker.

For noen år siden var jeg i en krevende arbeids- og livssituasjon, og mer sliten enn sunt er. Sammen med en student skulle jeg holde en workshop en times kjøring unna der vi arbeidet til vanlig. Det var hennes første workshop, og hun skulle være med for å se og lære. Halvveis i kjøreturen oppdaget jeg at alt materiell lå igjen på kontoret. Da trådte den tredje energipåvirkeren inn: selvsnakket. Det begynte omtrent slik: «Typisk deg, nå har du rotet det til igjen, skal du aldri huske noen ting??» Jeg innså fort at den dialogen ikke førte noe sted, siden situasjonen uansett måtte løses, så jeg snudde meg smilende mot studenten og sa: «I dag skal du lære undervisning etter improvisasjonsmetoden. Det kan bli ganske morsomt.» Vel framme fikk jeg tilgang på ei grønn, gammeldags skoletavle og en eske kritt, og 10 forskere som ønsket å styrke seg på kommunikasjon og samarbeid. Etter fem timer opplevde jeg for første, og så langt eneste gang i mitt yrkesaktive liv at 10 menn reiste seg opp og klappet stående for innsatsen.

Min erfaring er at jeg har påvirkningskraft på hva og hvordan jeg spiser, jeg har påvirkningskraft på hvordan jeg bærer kroppen min, og jeg har påvirkningskraft på hva jeg sier til meg selv. På denne måten kan jeg også ivareta energien min. Hvordan tar du vare på din energi?

4 kommentarer om “Hvordan tok du vare på energien din?

  1. MT

    Tvi Tvi ! 🙂
    Skal sende ein god tanke i morgon også 🙂

    Eg prøvar å kome meg ut,bevege meg i motbakkar eller gå etter vegane,innimellom med musikk på øyret. Prøver ete sunt, men saboterer meg sjølv ofte ;(
    Prøver snakke meg opp når eg kjenner eg snakkar meg ned.

    Marieklem

    Liker

  2. villkatta

    Interessant tema, og noko som har vore viktig for meg sidan eg har opplevd det å vere utbrent etter å ha jobba for hardt og ikkje tatt godt nok vare på meg sjølv. Eg fann ut at eg treng ein god balanse mellom familie, jobb og aleinetid. Med familie tenker eg kvalitetstid med mine nærmaste, og aleinetid til å lade opp batteriene mine (eg er ei av dei som henter energi innanfrå meg sjølv).

    Vidare treng eg, reint konkret, sunn mat til faste tider, eg treng fysisk aktivitet, helst kvar dag (det treng ikkje vere hard trening, ein liten tur med hunden er nok) og avkobling frå tankane mine. Eg har vanvittig mykje indre energi/eit veldig tankekjør som slit meg heilt ut dersom eg ikkje vert trøytt fysisk, samt tek meg tid til å «koble av» hovudet mitt, ved hjelp av til dømes meditasjon. Eller ei fengjande, god bok! 😉

    Liker

    1. fjellcoachen

      Kjenner meg igjen i det du skriver, villkatta, det er også viktig å lytte til signaler fra kroppen i perioder vi ikke får helt til denne balansen, og ta grep om egne prioriteringer før det går for langt i retning utbrenthet.

      Liker

Legg igjen en kommentar