Kraft til å bære seg selv

Er du av dem som tenker på bærekraft som et buzzord som mister innhold etter hvert som stadig flere virksomheter smykker seg med det ut fra rent kommersielle eller omdømmemessige hensyn? Det har jeg stor forståelse for. Jeg kjenner at for meg øker begrepet i verdi og innhold med en liten språklig ommøblering: «Kraft til å bære seg selv.»

Å styrke kraften til å bære seg selv, handler om aktive valg basert på langsiktig tenking og overlevelse, som menneske, som familie, som team, som bedrift, som samfunn og i ytterste konsekvens som klode. En av de beste formuleringene som illustrerer dette, finner jeg hos Maj-Britt Andersen i Ballongvisa (Hvis væla var en ballong) :

«For ballonger er slike en lyt vara varsom med
Dom går så lett i sund om itte folk lar dom i fre’
Og itte kæin vel noen si at halvparten er min
Nå stikk je høl i ballongen din

I mange små lokalsamfunn er det over år utviklet sinnrike system for å hjelpe hverandre i kampen for å overleve, berge avlingen eller slå ring om en hjørnesteinsbedrift som knirker. Ikke fordi de som bor der er rausere eller snillere enn andre, men fordi de har lært seg ballongvisa utenat, og vet så altfor godt at den enes død slett ikke alltid er den andres brød. De bidrar i visshet om at egen innsats gir hjemplassen kraft til å bære seg selv noen år eller kanskje en generasjon til.

Bærekraft i et bedriftsperspektiv handler om mye av det samme. I tillegg til den innsatsen som gjøres for å dempe negativ påvirkning på det ytre miljø, har virksomheten et ansvar som mestringsarena for menneskene som jobber der, slik at de individuelt og i gruppe henter kraft til å bære seg selv som mennesker, kolleger og samfunnsaktører. Hva betyr dette i praksis?

En virksomhet med kraft til å bære seg selv

  • har god informasjonsflyt og en åpen dialog
  • åpner for viktige diskusjoner og belønner initiativ og forbedringsforslag
  • har tilstrekkelig struktur og forutsigbare spilleregler
  • har system for å fange opp uro og sykdomstegn i tidlig fase, og lytter og følger opp der det trengs
  • har medarbeidere som er stolte av arbeidsplassen sin
  • har lavt sykefravær og lav turnover

Jobber virksomheten aktivt med de øverste av disse punktene, faller de to siste automagisk på plass. Parallelt vil bevisstheten rundt de ytre bærekraftsmålene etter all sannsynlighet øke internt, samtidig som strukturen knyttet til gjennomføring av tiltak høyner muligheten for å faktisk å nå dem. Dette arbeidet slår igjen ut på bunnlinja, og på virksomhetens kraft til å stå støtt og bære seg selv i mange år framover.

2 kommentarer om “Kraft til å bære seg selv

  1. Aleksandra Zhar

    Tusen takk for deling, Hedvig! Fantastisk at du løfter dette temaet! Flott om flere bedrifter endrer sin kultur slik at de kan bære seg selv inn i framtiden. Det virker som om nye verdier og regler trår i kraft fra 2020. Konsumenter som de kaller oss, blir stadig mer bevisste om sine valg, noe som vil støtte under utsagnet til Seth Godin:» Do the work that matters for people who care». Det trengs flere visjonærer som har mot til å dra verden i en ny- bærekraftig- retning. For å kunne «bærekrafte» bør kanskje hver bedrift finne ut hvor selve kraften – geni, inspirasjon og nytenkning, – kommer fra, og begynne å tørre å lede fra det stedet…

    Liker

    1. øy-coachen

      Hei Aleksandra, takk for hyggelig tilbakemelding og gode refleksjoner! Verdigrunnlaget bak virksomheten vi driver er ofte den viktigste rettesnoren av alle når viktige valg skal tas, ikke minst når det gjelder bærekraft.

      Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s