Du skal gjøre som jeg sier, ikke som jeg gjør!

Har jeg nevnt moren min før? Reflektert og talefør, og en god rollemodell. Nesten alltid. De få gangene jeg kunne stille spørsmål til hennes egne vaner kontra det hun ville jeg skulle prioritere, pleide hun å svare: «Du skal gjøre som jeg sier, ikke som jeg gjør.» Med et aldri så lite glimt i øyet, selvfølgelig. Det glimtet har hun fortsatt.

Jeg kjenner mennesker som har atskillig lengre avstand mellom liv og lære enn jeg opplevde i oppveksten. Og det som skremmer meg, er at det noen ganger kan virke som at jo høyere folk snakker om viktige verdier som menneskeverd, likhet for loven, ytringsfrihet og integritet,  jo mindre relevant er det å følge disse verdiene for egen del. Slik hodet mitt fungerer er dette verdier vi egentlig ikke skulle behøve bruke energi på, for de skal være så solid plantet i ryggmargen at det bare funker, på samme måte som vi nesten ubevisst følger veiskilt og lyssignaler i trafikken.

Politiet for eksempel, skal være her for å forvalte og håndheve disse reglene. Det er det vi har lært.  Men hva skjer når en varsler stiller spørsmål om et mistenkelig barnedødsfall er tilstrekkelig etterforsket? Han blir forsøkt truet til taushet av interne krefter, selv om det i etterkant viser seg at han hadde rett på alle punkt. I realiteten skapte ikke barnets skjebne tilstrekkelig engasjement, morens oppevelser ble ikke tillagt vekt, og varslerens ytringsfrihet ble forsøkt stanset. Suspensjon av angjeldende politimester framstår nå som et fornuftig valg.

Selv har jeg aldri engasjert meg aktivt i partipolitikk, jeg har heller valgt å gå inn i verdidebatter  som for meg er partipolitisk uahengige i den forstand at det handler om grunnleggende menneskesyn mer enn partiprogram. Likevel merker jeg at noen politiske valg aktiverer hele spekteret av grunnverdier i meg knyttet til forsvarlig behandling av enkeltindivider. Og jeg er ikke alene, det viser denne Dagbladet-artikkelen fra torsdag, med ingressen: «En Høyre-ledet regjering som gang etter gang bommer i verdispørsmål? Utrolig, men sant.»  Hmm, jeg har også alltid tenkt på Høyre som et parti med solid verdiplattform, men med andre løsninger enn forrige regjering. Kan det være noe med kompromissløsningene i en samarbeidskoalisjon som rent verdimessig spriker i alle retninger? Artikkelen peker på 7 saker/forslag/innspill/vedtak det siste året som har fått det til å lugge i verdisettet til «hvermannsen»:

  1. Reservasjonsretten
  2. Dalai Lamas besøk i Norge
  3. Kutt i uførestønader kombinert med skattelette til de rikeste
  4. Jordbruksopprøret
  5. Asylbarnas framtid
  6. Forbud mot å hjelpe tiggere
  7. Salg av Statsskog og andre statlige selskap.

Alle disse sakene har sterke verdimessige elementer i seg, slike som sitter i ryggmargen uavhengig av politisk tilhørighet. Det handler om å framstå som gagns menneske, og om en respekt for enkeltindividets verdighet, handlefrihet, likeverd, allemannsrett, trygge oppvekstvilkår og barns helt spesielle rettigheter. Verdier jeg er helt sikker på at mennesker i sittende regjering og samarbeidspartier også står for, sånn egentlig, enten de snakker høyt om undertrykte tibetanere eller hevder at de også er Charlie. For som Arnulf Øverland skrev i sin tid: «Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv.» Det er bare det at jeg opplever at de blunker til meg i flokk: «Du skal gjøre som jeg sier, ikke som jeg gjør.»

Alle barn er prisgitt voksnes valg, de er vårt ansvar

Alle barn er prisgitt voksnes valg, det er vårt felles ansvar ikke å  utsette dem for unødvendig risiko.

2 thoughts on “Du skal gjøre som jeg sier, ikke som jeg gjør!

  1. Vi er vel mange som kan si: Du skal gjøre som jeg sier og ikke som jeg gjør.
    Gagns menneske vil alle regjeringer ha, men hvilket innhold de ulike puttet i ordet gagns, se det er ikke likt🙂
    Klem🙂

    Lik

Legg igjen en kommentar

