Prioritere = Å forsømme i riktig rekkefølge

Her er eksamenstid. Dronningen av multitasking, les meg, ankommer studenthulen en sen onsdag kveld etter å ha puttet inn de utroligste aktiviteter gjennom det siste døgnet.  Tilstanden er en blanding av opprømt ( har tross alt fått til en del) og sliten (dagen er ikke ulik den forrige og dagen før der). Jeg trenger overnatting, og studenten tar imot, selv om hun er i innspurten på en hjemmeeksamen over 3-4 dager.  Etter diverse informasjonsutveksling ser jeg meg rundt. Kjøkkenbordet er rigget for én langvarig aktivitet, med pc, bøker, notatblokk og penner. Kjøleskapet er fylt opp av mat som gir energi og en viss belønningsfaktor. Teutvalget er ubegrenset. Hun trenger egentlig ikke ut av huset på flere dager. Og jeg kjenner jeg blir bittelitt misunnelig.

På eksamensstress og tidsfrister? Nei. Men på fokus. Og dypdykk. De lange linjene. Broren min sa det slik for noen år siden: «Å prioritere er å forsømme i riktig rekkefølge.» Jeg har tenkt en del på den  setningen etterpå. Vi lever i en verden preget av avbrudd og multitasking. Vi deltar på mange arenaer og dokumenterer i tillegg tilstedeværelsen for at ingen skal være i tvil om mestringsnivået.  Men hvem har egentlig satt likhetstegnet mellom multitasking og mestring? Hvor ble det av grundigheten på veien? Gleden over alle de små detaljene som utgjør en helhet? Evnen til å stenge verden ute i perioder for å fullføre noe som er større enn oss selv?

Dette skal jeg tenke på i førjulsstria. Å velge vekk. Til fordel for det som er stort og viktig. Studenten klarer seg. Hun har skjønt det allerede. Tida går fort, men noen ganger står den helt stille, som på dette bildet for omtrent 15 år siden..

Sommerstemning

Sommerstemning

Legg igjen en kommentar

