Er du klar?

Søndag. Nytt år. Siste dag før første arbeidsdag i 2016. Sporadiske eposter popper opp i innboksen min, og jeg registrerer smilende at det er flere enn meg som befinner seg i overgangen mellom feriemodus og forberedelse av det nye året. Sjekke ut det vi ikke rakk i desember. Spørsmål vi ikke svarte på. Avtaler vi ikke gjennomførte. Tanker framover. Et helt nytt år. Blanke ark. Enn så lenge. Eller er det slik? Handler det ikke bare om å fortsette der vi slapp? Etter ei lita pause med rikelig mat og drikke, og forhåpentligvis litt restitusjon? Er det noe som blir annerledes i 2016?

Mye blir vel slik det var, det er enklest på den måten, ihvertfall på kort sikt. Men jeg tror litt på konseptet «nyttårsforsett». Jeg tror det er viktig å sette av tid til å tenke, evaluere og velge hva som er viktig å ta tak i. Hvordan står det til med balansen i livet mitt? Den mellom arbeid og fritid? Hvordan disponerer jeg hverdagen? Rekker jeg det jeg skal? Tar jeg vare på helsa mi? Hva med menneskene rundt meg? Tilfører jeg dem energi? Hvor er det nødvendig med endring?

«Når noe ikke virker, gjør noe annet.»  Denne setningen har blitt med meg videre siden tidlig fase i coachutdanningen. Enkel og tydelig, men likevel så krevende når vi har malt oss selv inn i et hjørne. Når det er så travelt at vi ikke tar oss tid til å be om hjelp, eller når sofasittinga har tatt overhånd og veien fram til at aktivt liv virker uoverkommelig lang.

Kanskje gjør vi det for komplisert, og dermed uhåndterlig? Den viktigste forutsetningen for all endring, handler ikke om å nå mål, men om å begynne. Det aller første skrittet, enten det gjelder å sette bort kakeboksen etter jul eller å be om hjelp til ei konkret forestående oppgave. Ikke store jafs, men en ting om gangen.

Er du klar? For et 2016 slik du vil ha det? Begynn!

SANYO DIGITAL CAMERA

 

 

Legg igjen en kommentar

