Blir det no moro a?

Jeg sitter og forbereder etablererkurs. I kveld skal jeg møte ei ny gruppe mennesker med planer, ideer, pågangsmot og tru på framtida. Mennesker som er villig til å gi avkall på fritid, reising, trygghet og økonomisk handlingsrom for en periode for å skape ei framtid som de selv kan forme, og som gir noe annet og mer tilbake enn bare kroner og øre. Jeg smiler litt for meg selv og tenker på Halvard Hanevold-sitatet Lars Kolsrud kom med i forrige uke:

«Blir det no moro a? Jeg mener hele pakka?»

Spørsmålet er drivende godt, så kanskje er det akkurat det jeg skal spørre deltakerne om i kveld? Blir det no moro a? Jeg mener hele pakka? Det har seg nemlig slik at moroa, den har vi ganske godt overblikk over. Opplevelsene, fellesskapet, målgangen, seierspallen. Klart vi vil dit. Alle vil jo være der. Kanskje med unntak av litjmor som var 1 1/2 år første gang hun så skiskyttere på tv . Hun tok til tårene i ren empati da de falt overende etter målgangen og lå skjelvende på bakken og hev etter pusten.

Litjmor har allerede skjønt noe vesentlig. Det er noe med hele pakka. For det koster å være god. Det koster å fokusere på ett område i livet på bekostning av andre. Hardt arbeid skaper resultater, men det handler også om å prioritere vekk og tidvis forsømme andre områder. Det handler om å gi full pinne og være dødsliten når målet er nådd. På samme måte som i idretten er støtteapparatet viktig, minst like vesentlig er det å ta vare på det samme støtteapparatet slik at entusiasmen smitter og varer.

Det kan koste å la være også. Den som ikke prøver, får aldri svar på hvordan utviklingen og resultatet kunne blitt. Et samfunn uten fyrtårn og gründere stagnerer. Landbruket  for eksempel, trenger optimisme og kreativ utnyttelse av tilgjengelige ressurser gjennom tilleggsnæringer. Nye arbeidsplasser bidrar til verdiskapning i alle bransjer.

Ikke minst handler det om respekt for seg selv og sine forutsetninger for å skape og være i utvikling. De som melder seg på etablererkurs vet at de har ressurser til å gjøre noe mer ut av livet sitt. Det de trenger svar på er om det blir noe moro, det vil si med hele pakka?

Fyrtårn - værhardt men viktig!

Fyrtårn – værhardt men viktig!

3 thoughts on “Blir det no moro a?

  1. Man får vel en viss pekepinn, gjennom disse kursene? Om det blir no’ moro. Og om det er hele pakka.
    Jeg tror at noen ikke er klar over hvor mye som må forsakes (med glede, håper jeg) og hvor mye man kan utvikle seg (til det bedre) slik at det blir moro og hele pakka.
    Klem 🙂

    Lik

  2. Da jeg begynte å lese dette, tenkte jeg at dette passer på meg. Ikke bare på mennesker som skal etablere noe med bærekraftig økonomi. For som kunstner har jeg gitt avkall på mye, selv om jeg selvfølgelig har fått mye også.

    Det neste jeg tenkte var at dette sitatet er en sannhet med modifikasjoner:

    «Hardt arbeid skaper resultater»

    For slik påstanden ofte brukes, så refererer ordet resultater til noe positivt. Gjerne også til seierherrene, de som fikk noe til. Noe målbart. Men ikke alt hardt arbeid gir et positivt utkomme. Noen ganger er hardt arbeid å stå i motvind uten å komme noen vei, en kan kanskje til og med blåses langsomt bakover. Samtidig er det jo ofte slik, at for hver seierherre finnes det hundrevis av tapere. Ikke alle resultater kan forklares med hvor hardt en jobbet.

    Arbeidet en gjør kan være av de store, men likevel føre deg utfor et stup, eller slå deg til jord. Utmattet etter en kamp som endte i ingenting annet enn nederlag. Også den som sloss mot spøkelser eller vindmøller arbeider hardt. Så jeg tenker at hardt arbeid kan gi positive resultater, men det motsatte er også sannsynlig. Så en bør velge sin arena nøye før en går i kamp, om en ser på resultatet som viktigere enn selv kampen. Det vil si, om en ser på målet som viktigere enn veien. Og det er det ikke alle som gjør. Ikke alle går for en seierspall. Noen går kun for opplevelsen av bevegelse.

    Etter hva som sies, så vil mange som arbeidet veldig mye og hardt for å oppnå et mål, på dødsleiet si at de skulle ønske de hadde prioritert annerledes. Og det er også noe å tenke over.

    Ha en flott dag.:)

    Bjørn

    Lik

    • Hei igjen Bjørn, du beskriver en kontrast som jeg også kom inn på innlegget mitt. Hardt arbeid kan skape resultater men det har også en pris. Å fokusere betyr også å velge vekk, og det har en risiko knyttet til sårbarhet, slitasje, det å eksponere seg selv. Det er vel derfor det ikke finnes fasit på disse tingene..

      Lik

Legg igjen en kommentar

