What’s important now, Norway?

De store nyhetssakene i media de siste dagene, kombinert med med et inspirerende fredagsforedrag med Lars Kolsrud og påfølgende workshop der  70 personer  fokuserte på omdømmebygging og verdivalg, har fått meg til å tenke på varemerket Norge. Alle varemerker støttes opp av noen grunnleggende verdier, og i mitt virkelighetsbilde er det to verdier Norge er spesielt kjent for. Det ene er integritet i forhold til de store politiske konflikter i verden  og det andre er sunne og gode rollemodeller innen idrett .

To helt ulike saker har de siste ukene filleristet og gjort skade på varemerket Norges omdømme, et omdømme det har tatt år og hard innsats fra en stor gruppe mennesker å bygge opp. I likhet med de fleste organisasjoner og virksomheter kan omdømmet ødelegges av ledelsen selv, en ledelse som ikke ser de langsiktige konsekvensene av egne valg, jamfør debatten rundt Dalai Lamas Norgesbesøk, eller av enkeltpersoner og rollemodeller som ikke følger spillreglene, og påfører skade både på seg selv og andre  i kraft av egen uvettige (og denne gangen straffbare) atferd.

What’s important now, Norway? Skal vi gjøre en innsats sammen for å løfte og forsterke innholdet i de verdiene og de spillereglene  jeg trodde sto støtt i landet vårt, eller er det verdiene som skal justeres? Hva står vi for, sånn egentlig? Og hvis vi vet svaret på dette, hva er god ledelse når skaden først har skjedd?

 

2 thoughts on “What’s important now, Norway?

  1. Verdier? Omdømme? Norge i dag?
    Så lenge pengene ruller inn, tror jeg «ledelsen» blåser i omdømme og verdier, dessverre.
    Klem likevel 🙂

    Lik

    • Det er lov å stille spørsmålene, mormor :-). Det er alltid viktig å ha noe å stå for. (Har justert litt på innlegget siden du leste det tidligere i dag, men meningen er den samme)

      Lik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s