Nokpunktet

Per Fugelli

Per Fugelli

Jeg har allerede skrevet flere innlegg om Per Fugelli (Love and passion og 5 om dagen), og endelig, i forrige uke, fikk jeg anledning til å møte denne mannen som har preget samfunnsdebatten om folkehelse, helhet og balansert livsførsel i ei årrekke. Denne gangen snakket han om nokpunktet, og uansett hva som er sagt og skrevet om den mannens alder og helse de siste årene, var det ingenting som tydet på at han hadde nådd sitt eget nokpunkt  med hensyn til tilstedeværelse og formidlingsglede. Han fortalte om Diego, barnebarnet som i ulike faser av lek med bestemor, formidlet 3 nok-budskap etter hverandre:

Nå er det nok!

Nå er det VELDIG nok!

og etter en helt nødvendig  time out:

Nå er det IKKE nok!

Når jeg hører slike historier, savner jeg å være barn igjen. Jeg savner det umiddelbare, det ekte og det konkrete. Jeg savner tida før vi begynte å veie fram og tilbake: Bør jeg si fra nå? Skal jeg la det gå litt til? Hva vil andre tenke om meg?  På vei inn i voksenlivet har de tre tydelige og ærlige setningene fra barnemunn byttet plass med kruseduller av tanketråder, konsekvensvurderinger og egenevaluering, krydret med unødvendige bekymringer og manglende jeg-du sortering. Alt dette ligger godt pakket rundt nokpunktet, slik at vi ikke lenger er i stand til å ta signalene på når det er nok, når det er veldig nok, og når det slett ikke er nok i det hele tatt. Noen ganger savner vi noe vi ikke tør å be om. Noen ganger svarer vi nei for sikkerhets skyld,  selv om vi fint kunne bidratt, og andre ganger strekker vi oss langt ut over det som er forsvarlig, helheten tatt i betraktning.

Fugelli minnet nemlig om at ordet helse kommer fra det norrøne ordet for helhet, og beskrev 6 viktige faktorer for nettopp god helse:

  1. Tilhørighet
  2. Være glad i seg selv og andre som medfødt feilvare
  3. Mot til å være seg selv
  4. Mening/innhold
  5. Latter og glede
  6. Harmoni/balanse

Vet du hvor nokpunktet ditt befinner seg? Er du i kontakt med nokpunktet? Spiller dere på lag? Det kan være lurt, og ikke minst helsefremmende, sånn på lang sikt. Jeg har fått ei ny bok på ønskelista mi: Nokpunktet av Per Fugelli. Men først skal jeg lese noe som ikke er fag, kanskje en roman eller to, ren underholdning, for balansens skyld.

4 thoughts on “Nokpunktet

  1. Nokpunktet var et bra ord.

    Jeg likte også de seks punktene du ramset opp, og ser viktigheten av dem. Men det å lengte tilbake til det å være barn kjenner jeg meg ikke igjen i, men heller mot det å være mest mulig tro mot meg selv. Sette egne grenser. Klare å skille mellom hva som er mine behov og hvorfor jeg har dem, og hva som er andres behov.

    Ha en fin dag.:)

    Bjørn

    Lik

    • Hei Bjørn, jeg forstår det du skriver og ut fra det du har skrevet før, hvorfor barndom blir feil referanse for deg. Jeg tror at barn er naturlig jeg/du sortert, men at hendelser tidlig eller senere i livet forrykker den balansen, og da blir en av de viktigste voksenoppgavene våre å gjenopprette den. Noen ganger er det et solid stykke arbeid. Riktig god påske til deg og dine!!

      Lik

  2. Fuggelis seks punkter slutter jeg meg til. Til å senke skuldrene av, og fokusere på det som gir livet mening. Takk for at du skrev om dette.
    Ønsker deg fine dager –

    Lik

Legg igjen en kommentar

