Vennskap, og prioriteringer

Hjemmealenearbeidshelg. Jeg har vinket folk sørover og vestover, ønsket god tur og ment det fra hjertet. Ei hel helg hjemme alene, med egne proiriteringer, eget tempo og egen døgnrytme. Og alt jeg skulle få gjort! Joda, jeg har lest og sovet og jobbet, og lettet skuldrene for flere skulle/burde/må oppgaver som har tynget dem de siste ukene. Men sånn litt utpå lørdagen kom disse tankene jeg ikke har bruk for. Om utilstrekkelighet, manglende effektivitet og alt jeg kunne gjort bedre. Omtrent samtidig som de negative tankene var i ferd med å slå solid rot lørdag kveld, med min tillatelse, som en slags sannhet, skjedde det noe. Synkront, fra helt ulike hold, tikket det inn to meldinger på mobilen min, begge av typen «long time no see» og begge fra mennesker jeg setter stor pris på. Noen vennskap er nemlig slik at de ikke trenger å ha hyppige treffpunkt, de er sterke og dype likevel. Det handler om historie, felles opplevelser og kjemi. Disse to fortalte om viktige hendelser i sitt liv, og inviterte meg inn til å ta del.  Jeg rykket umiddelbart de dårlige tankene opp med rota, og flyttet fokus i en mer positiv retning.

2014 har startet som arbeidsåret over alle arbeidsår. Nye oppdrag, kjente og ukjente kunder, spennende, krevende og hektisk, og det er ikke lett å regulere arbeidsmengden. Jeg er svært glad i jobben min og alt den innebærer, men alle har et tak for egen kapasitet. Første salderingspost i slike perioder, er vennskap. Rett og slett fordi vennskap krever pleie og oppsøkende virksomhet, men tilstanden etter lange dager i tett samspill med andre mennesker etterspør ro, mental hvile og en obligatorisk del med frisk luft og bevegelse. Ansvaret blir ikke mindre etter 1 mars, så det er viktig å ta en gjennomgang av viktige balanserende faktorer i livet.

Ja for det er balanse jeg snakker om, enda en gang. Balanse mellom jobb og fritid. Balanse mellom egentid og pleie av vennskap. Balanse mellom å gi og å få. Det tar tid å bygge gode relasjoner. Hvem som er viktigst for hvem kan variere over tid, alt etter faser både i vennskapet og den enkeltes livssituasjon. Men det jeg er sikker på, er at gode venner er helsefremmende. Det handler om å se og å bli sett, det handler om å gi og få og dele, det handler om å være heiagjeng i medgang og motgang. Og det handler om å føle seg viktig.  Jeg måtte bli ordentlig voksen før jeg virkelig tok inn over meg det faktum at jovisst blir jeg påvirket og preget av mennesker jeg møter, men det må jo bety at jeg i kraft av meg selv har samme virkning på andre. Fremdeles blir jeg overrasket når jeg får slike meldinger, rett og slett fordi jeg vet at disse menneskene er viktige for meg, men samtidig glemmer at jeg nok er viktig for dem også. Ja, jeg kommer, og jeg stolt av å være medregnet i heiagjengen!

Krydrer denne refleksjonen med et bilde fra et annet, viktig vennskap, en reunionkveld i januar med gode barndomsvenninner..

gammelt vennskap

gammelt vennskap

6 thoughts on “Vennskap, og prioriteringer

  1. Gammelt vennskap er godt, balanse viktig og nye vennskap er heller ikke å forakte.
    Prioriteringer foretas og vips, så har tiden gått 🙂
    Og ny tid kommer .
    Klem på en søndag 🙂

    Lik

  2. Heia min bloggvenn 🙂 Jeg setter stor pris på det du tilfører meg- men i det siste så har jeg ikke vært så flink til å gi utrrykk for det. Det gjør jeg nå ! Og jeg setter stor pris på de tema du deler med meg . Klokt innlegg, som sier det så enkelt, og vennskap kan være enkelt hvis vennskapsformen heier begge veier og lar vennskapet flyte med i livets bølgedaler. Vennskap som alt annet skal balanseres.
    Nå ballanserer jeg at du har gitt uttrykk for savn- da jeg var inne i meg selv og skrivingen ikke fikk ord å bli skrevet med. Men jeg ble glad da du sa at du ikke hadde sett meg på en stund og at du savnet . Nå er jeg ikke så mye inne i meg selv men titter frem og sier GOD søndag 🙂
    Varm klem

    Lik

    • Så trivelig å se deg igjen, tanketroll! Det er viktig å lytte til sine egne behov også, og det tenker jeg du har gjort denne tida. Ikke alle vennskap er like balanserte, som du sier, og i de situasjonene er det ekstra viktig å ta vare på seg selv, og finne sin balanse. Riktig god søndag til deg, håper vi ses igjen!

      Lik

  3. Dette var et innlegg som jeg kun delvis kunne kjenne meg igjen i. Den delen med utilstrekkelighet og slikt er en opplevelse jeg ofte føler på. Spesielt i forhold til de som står meg nær og arbeid jeg burde gjort. Og ikke minst i forhold til støvtørking.:)

    Deler av den vennegreia kjenner jeg meg derimot ikke helt igjen i, og det bunner nok i at jeg ikke har noen venner. Noe som sikkert høres ille ut, men som ikke er det. Jeg har jo likevel en kjærest og familie, bekjente og kollegaer. Og flere av mine bekjente og kollegaer opplever jeg å ha en følelsesmessig tilknytning til. Men venner har jeg altså ikke utover kjæresten min. Ikke slik jeg definerer venner, og jeg er opptatt av å definere ting riktig. Den siste jeg kunne kalle en venn, døde for et par år siden, og jeg har sjelden følt på et behov for å etablere et nytt venneforhold til noen. Gamle venner ønsker jeg heller ikke å reetablere noe i forhold til. Årene har gått, og jeg har gått med dem. Det betyr ikke at livet mitt preges av ensomhet. Snarere tvert i mot. Jeg søker bare ikke den nærheten og de forpliktelsene som ligger i et vennskap lenger. På den annen side så vil jeg kanskje ikke sette på alle bremser om det skulle utvikle seg et vennskap med noen igjen, men det får skje naturlig og over tid. Det er ikke noe jeg stresser etter eller savner.

    Ha en fin uke.:)

    Bjørn

    Lik

    • Vennskap er kompliserte greier enten det blir for lite eller for mye. Det viktigste er vel å finne sin formel for på hvor mange, hvor tett og hvor ofte, og mennesker med gode familierelasjoner får dekket mye av vennskapsbehovet derigjennom også, tenker jeg. Man må ikke ha mange venner for å ha et rikt liv.

      Lik

Legg igjen en kommentar

