Kontinuitet

«Det verste var kontinuiteten. Tanken på at jeg ikke klarer å skape kontinuitet i mitt eget liv, i de nære relasjonene.» Setningen er ikke min, likevel treffer den meg et sted i mageregionen og utløser et ras av minner opparbeidet gjennom et levd liv, et liv der ønsket om kontinuitet har hatt en betydelig større plass enn jeg noen gang har våget å sette ord på.

Sitatet er hentet fra en fortelling om et brudd, om det å bli rykket opp fra den tosomheten et parforhold ofte er, og bli kastet ut i en søken etter en ny tosomhet og starten på enda en kontinuitet, en som varer over tid.

Etter å ha sjekket med Store Norske Leksikon vet jeg nå at ordet kontinuitet betyr «ubrutt sammenheng, vedvarende utvikling». Det interessante med den informasjonen, er at det i den ubrutte sammenhengen også skal finne sted en vedvarende utvikling. Og i vår relasjon til andre mennesker er det nettopp det som skjer. Vi utvikler oss, vokser nærmere hverandre eller trenger mer rom. Noen ganger skjer utviklingen i ulikt tempo, og vi slutter å gå i takt. Det hender også at selve tosomheten legger lokk på vedvarende utvikling, utviklingen som ifølge Store Norske Leksikon er en viktig faktor for å kunne beskrive begrepet kontinuitet.

Kanskje utfordringen ligger nettopp i det tette båndet mellom to mennesker, at vi satser hele potten på at det er dette båndet som skal sikre kontinuiteten i livet vårt? Hva med foreldre, søsken og annen familie, mennesker vi har et vedvarende forhold til, gjerne livet ut, samtidig som selve relasjonen alltid vil være i utvikling? Hva med venner og kolleger? Samværsform, intensitet og hyppighet vil variere, likevel er det en ubrutt sammenheng her, det kan gå ei uke eller fem år, men i neste møte er kontakten der like fullt, basert på felles referansepunkt, verdigrunnlag og opplevelser. Et parforhold kan utfordre disse relasjonene, eller selv bli utfordret, fordi vi har med oss inn en slags ekskluderende forforståelse av «bare oss to» når vi etablerer forholdet.

Jeg tror kontinuitet er grunnleggende viktig for mennesker, en rød tråd gjennom livet på tross av de berg- og dalbanene de færreste av oss unngår underveis. Vi kan henge behovet for kontinuitet på en partner, eller på andre forhold eller relasjoner. Jeg har et sterkt forhold til boka Davitas Harpe av Chaim Potok. Davita er ei ung jente, halvt amerikansk, halvt jødisk som flytter rundt med foreldrene sine i USA på tredvetallet. Foreldrene er begge radikale, og opplever stadig å bli kastet ut av leilighetene de bor i på grunn av politisk aktivitet.  Davitas kontinuitet består av ei dørharpe foreldrene alltid henger opp når de flytter til et nytt sted. Lyden av dørharpa er «hjemme» for Davita.

Kontinuitet?

Kontinuitet?

En åpenbar (og privilegert) opplevelse av kontinuitet i mitt liv er når vi samles 4 generasjoner, en annen er når jeg får mulighet til å sette sammen mine egne puslespillbrikker i dialog med venner som har kjent meg hele livet, slik at vi sammen kan skape et helt bilde ut av det som for utenforstående kan se ut som tilfeldige fragmenter. Eller når en ung voksen jeg kjente som barn i et annet liv, gjenkjenner meg og krysser lokalet for å gi meg en klem. Det er kontinuitet. Mennesker blir ikke borte, de lever i en verden ved siden av, der de ivaretar sin egen sammenheng og utvikling. I den tar de med seg elementer av det du har tilført dem av erfaringer, utfordringer og personlig vekst, og bygger inn i sitt bilde. Du er, har vært og vil fortsatt være viktig. Du kan ikke ikke være viktig.

2 thoughts on “Kontinuitet

  1. Først, Godt Nytt År Fjellcoachen, gler meg til å fylgje deg i året som kjem.

    Innlegget her er stjernefint. Kontinuitet. Høyre til. Meiningsamanheng,
    Eg er også så heldig at 4 generasjoner kan møtast innimellom. Eg er heldig som har venninne heilt frå barnsbein av. Eg er heldig som har gode venner.Eg er heldig som har ein ex det går an å treffe i samanhengar som er naturlege å møtast i. Kontinuitet på mange vis.
    Kontinuiteten i eige liv krev ein viss innsats. Puslespelbitane skal passe inn og til kvarandre. 2014 skal fargeleggast. Eg har tenkt å dra nytte av den kontinuiteten som har vore skal styrkast, og kanskje skape nye band til ny kontinuitet 🙂
    Marieklem

    Lik

Legg igjen en kommentar

