Sommer, sol(?) og sanserikdom

Fjellcoachen er i feriemodus. Det betyr ikke at jeg har ferie, mer at menneskene rundt meg har ferie, og at jeg som så mange somre tidligere prøver å finne formelen som gjør det mulig for meg å være flere steder på en gang. Kulturtilbudene blomstrer rundt oss, etablererne jeg følger inviterer til sommeråpent, og familie og venner har ulike prosjekter på gang som de gjerne vil dele eller ha hjelp til. Dessuten vil jeg reise, oppleve nye steder og kjenne på den varmen som ofte er mangelvare her jeg bor. Sommeren er kort her på fjellet, ferien har ikke begynt ennå, ihvertfall ikke for meg, men jeg vil gjerne ha med meg alt likevel, i tillegg til at jeg har en jobb  å gjøre. Noen som kjenner seg igjen, og som seriøst har vurdert kloning?

En tidligere kollega refererte en gang til forskning som viste at å flytte sammen med noen, utløste like  mange stress- og traumereaksjoner som en skilsmisse. Det viktigste læringen å utlede fra slike funn, må være at stress også kan utløses av positive stimuli, ihvertfall når inntrykkene blir for sterke og mulighetene for mange. Mange sliter med å velge vekk, eller å prioritere som det også heter, enten fordi ikke ønsker å såre eller skuffe folk de er glad i, eller  fordi de selv er redd for å gå glipp av noe.

Jeg kommer ikke til å bo alene i sommer, og husstandsmedlemmene vil variere i alder og antall  fra uke til uke, i år som i fjor. Mitt personlige mål for sommeren er å være der jeg er med hele meg, og  ta inn sanseinntrykk. Jeg vil lukte, se, lytte, smake, nyte og leve sammen med de menneskene jeg har rundt meg til enhver tid. Jeg ønsker meg en sommer der jeg er hjertelig til stede i øyeblikket, der fortida er tilbakelagt og framtida vies minst mulig oppmerksomhet. Det er sommer og det er nå. Og bloggen? Den stikker jeg innom i de øyeblikk akkurat det kjennes riktig, og allerede nå vet jeg at det kommer til å bli med ujevne mellomrom.

Til slutt: Sommerens viktigste fy-ord er «skulle ha vært/burde ha gjort». Disse tankene og ordene er lite funksjonelle hvis målet er å lade batteriene til kalde høstdager, og de tar oppmerksomheten bort fra her og nå. Vi  har rett og slett ikke bruk for dem, ikke du og ikke  jeg. Aktiv bruk av sanseapparatet vårt derimot, det er helsebringende, det!

RIKTIG GOD OG SANSERIK SOMMER!!l

4 thoughts on “Sommer, sol(?) og sanserikdom

Legg igjen en kommentar

