Skjærgårdsdoktorer og fjellcoacher

«Coacher du fjell?» Med ujevne mellomrom dukker dette spørsmålet opp, gjerne etterfulgt av et skjevt lite smil. Med like ujevne mellomrom får jeg lyst til å svare, i fullt alvor: «Ja, det er akkurat det jeg gjør.»  Hva er det egentlig som skiller en fjellcoach fra andre coacher?

Coaching har over lang tid vært et urbant fenomen. I byene er det helt normalt for en leder eller ledende politiker å ha sin egen coach, en støttespiller i lederens personlige utvikling og en sparringspartner ved strategiske valg. Kick off og teambygging er årvisse, løpende aktiviteter i mange bedrifter. Slik er det ikke her på fjellet, ikke ennå. Her er selve coach-begrepet utenfor idrettsbanen fortsatt i introduksjonsfasen. Og det er helt greit. Egentlig var det derfor jeg startet bloggen også, for å bidra til større klarhet i hva coaching er og ikke er. Det handler om å flytte fjell.

I mitt hode er coaching en forståelse, en verktøykasse og en språklig bevissthet jeg har tilegnet meg på toppen av annen erfaring og kunnskap, en kombinasjon som gjør det mulig å nå inn til den enkelte på en helt annen måte enn tidligere. Der jeg før ga råd, bistår jeg nå andre i å ta bevisste valg ut fra de ressursene de har til rådighet. Mange kan oppfatte dette litt dillete, nærmest ufaglig, at jeg tar betaling for å stille spørsmål i stedet for å gi svar. Selvfølgelig svarer jeg også, hvis det er kunnskapsoverføring som er behovet, men ofte handler det om å sortere tanker og kartlegge ressurser, for deretter å stake ut kursen videre.

Hvorfor dette er viktig? På denne tiden for et år siden fikk jeg spørsmål om å kjøre et kurs i coachende tilnærming for rådgivere. En av bestillerne sa det slik: «Tenk deg at du blir oppringt av noen som vil ha hjelp mot tørsten. Du rykker ut med ei kasse brus, de takker og er godt fornøyd, før de setter bruskassa på kjølen uten å ta den i bruk. Slik opplever jeg jobben min noen ganger.» Kanskje var det ikke brus de hadde behov for, men vann, eller kanskje visste de ikke hvordan de skulle åpne korken eller fordele flaskene rettferdig. Vet vi ikke hvor det stopper hos den andre, er vi heller ikke i stand til å hjelpe.

Folk som ber om råd, gjør det fordi de står fast på ett område eller et annet. Den store forskjellen på rådgiving og coaching, er at rådgiveren gir råd, slik som han eller hun blir bedt om, gjerne gode råd også, mens coachen etterspør hvor de egentlig står fast, kartlegger sammen med dem hvilke løsningsmuligheter som finnes, identifiserer mulige hindre, og utfordrer til slutt kunden til selv å velge den veien som oppleves riktig. Det jeg erfarer, er at denne måten, selv om den kan virke litt kronglete i starten, bidrar til større eierskap og forpliktelse hos de menneskene som skal ta belastningen med gå veien helt fram. Rett og slett fordi det er deres eget valg, et valg de kan stå for.

Å coache fjell er krevende, de står støtt og er tuftet på uavhengighet og lange tradisjoner.  Men fjell kan også flyttes, centimeter for centimeter. Når de selv vil. De aller beste opplevelsene har jeg i det øyeblikket en ås strekker seg i all sin lengde og selv oppdager at den egentlig er et fjell.  Anbefalt sommerfilm: Engelskmannen som gikk opp på en ås og ned fra et fjell. Jeg trives på  fjellet, akkurat slik som en skjærgårdsdoktor trives i skjærgården.

Morgenstund på vei til jobb...

Morgenstund på vei til oppdrag…

4 thoughts on “Skjærgårdsdoktorer og fjellcoacher

  1. Akkurat ja, sånn er det. Og nå kjenner jeg et sterkt savn etter å få utføre mitt opprinnelige yrke… Som kommunikasjonrådgiver med coaching i ballasten:)

    Lik

    • Det skjønner jeg Ann Judith, å jobbe med folk på den måten er både givende, morsomt og krevende. Aller best er det når du opplever kraften i gode endringsprosesser.

      Lik

    • Velkommen hit Øivind og takk for oppmuntrende ord! Jeg har nok å gjøre, men opplever ofte at coaching kommer som konsekvens av andre oppdrag mer enn som ren bestilling. Holder gjerne ut🙂.

      Lik

Legg igjen en kommentar

