Halve setningers gudinner

Fredag kveld var jeg på konsert med Kari Bremnes, to timers intravenøs nytelse rett i systemet, uansett om fokus var på artisten selv, musikerne, stemmeprakt, lek med tekst, musikalsk nivå eller visuelt uttrykk. Alt holdt mål og vel så det. Jeg lukket øynene og nøt øyeblikket og tilstedeværelsen, samtidig som tankene mine vandret tilbake i tid og til ulike faser og opplevelser i livet der Kari Bremnes hadde sin naturlige plass.

Det er en ting mine håpefulle alltid har gitt meg pepper for, og det er uvanen med å stoppe midt i en setning, og fortsette tankerekken inni hodet mitt. Kanskje ikke så rart, når jeg tenker meg om.  «Halve setningers gudinner» er nok for meg den aller viktigste Bremnes sangen, en sang det knytter seg mange og sterke minner til.  Ja for jeg er nemlig en av disse halve setningers gudinner. En gang (for en god stund siden) skrev jeg sangen om til egen dialekt og framførte den til ei venninne på 40årsdagen. I dag har den samme venninnen fødselsdag. Jeg vet du leser bloggen min, så denne er til deg:

Det ska være langt på kveld
dagen ska’kje være nåkka baby
Dette har de gledd seg tel
takke ja og amen, ikkje maybe
Samles i en gammel liturgi
dame ruter, dame grå og gift og
skilt og fri
disse halve setningers gudinner
de e venninner

Frøya har fortalt det før
kordan svigermora driv og herje
Eva gift i Helsingør,
sir det e’kje bedre borti Sverige
Det å gjenta sæ e greit fordi
det gjør også livet sjøl og ikkje
minst for de
som e halve setningers gudinner
og e venninner

Venus ho e desperat
samboern vil liksom heile tida
Gaya sir de’ luksusprat:
Send han bort til mæ, de’ lenge sia
Frigg ho fekk en liten her i fjor
og med jobb og tre fra før sett ho
litt uten ord
blant de halve setningers gudinner
som e venninner

Maten legges pent på fat
Vida e vertinne så det suse
sausen stanser jordisk prat
alle lar sæ hemningslaust beruse
Sanselig og hvitløksmarinert
cruiser kvelden langs ei natt
som stadig blir trenert
av de halve setningers gudinner
som e venninner

Alle ting som her blir sagt
lukkes ikkje ut av dette rommet
sånn er alt tilrettelagt
for at samtalen får lov å komme
Gråt og latter slanger sæ omkring
ligg som serpentina over bordet
og slår ring
om de halve setningers gudinner
som e venninner.

GRATULERER MED DAGEN!!

2 thoughts on “Halve setningers gudinner

Legg igjen en kommentar

