Ballen er kastet

Ballen er kastet

Ballen er kastet

Sju kolleger litt ubekvemt plassert i ei snøfonn, og en fotograf i front som gjør sitt beste for å hente fram de mer lekne sidene våre. Jeg ser tegninga, bøyer meg ned, henter opp litt snø og former en løs snøball. Deretter sikter jeg på skuldra til kollegaen ute på venstre flanke, og kaster. Det er bare det at jeg ikke er av dem som er best med ball.. Plutselig står han der med brillene på skjeve, og full av snø på kinnet og i halslinningen. Handlingen utløser spontan latter, og når «offeret» kommer seg fra forfjamselsen, ler han sammen med oss. Han er aldri i tvil om den positive intensjonen.

Selv sto jeg etterpå og kjente på gleden over at feilvurderingen min skjedde i et miljø med trygge rammer og tilstrekkelig tabbekvote. Som helt fersk i arbeidslivet lyttet jeg en gang til en foredragsholder som sa noe om dette. Han snakket om viktigheten av tuntreet, dette stedet der du kan søke ly for både skarp sol og sterk vind, der du føler deg både trygg og hjemme, også når det butter. Han tok til orde for tabbekvoter, samtidig som han påpekte at hvis den samme tabben gjentas og gjentas, er det på tide å gripe inn og bidra til å bryte mønsteret. Nye tabber derimot, gir ny læring. En tabbe er en positiv intensjon som kommer skjevt ut, og en mulighet til å justere kursen videre.

Noen ganger tenker jeg at den verste kritikeren, den har vi i oss selv. Vi maler opp igjen på gamle tabber, og fokuserer på egen utilstrekkelighet. Før vi vet ordet av det har vi hogd ned det viktige tuntreet og kappet det opp til ved, eller vi går rett forbi uten å legge merke til at det fortsatt står der. Har du et tuntre? Kanskje er du et tuntre, for deg selv eller for andre? Afrikari var på jakt etter tuntreet sitt i helga, og fant det på Skype: Home is where the heart is.

8 thoughts on “Ballen er kastet

Legg igjen en kommentar

