Stuck in the middle

Jeg startet fredag morgen som deltaker på et frokostmøte der strategi og veivalg sto på dagsorden. Piler, bokser og grafer bød på mye kjent stoff, men innpakningen var ny, foreleseren fra SINTEF var engasjert og godt forberedt, og det er alltid noe å lære. Han kommuniserte tydelig at veivalg handler om enten eller, og at den minst gunstige plasseringen av alle, er det engelskmennene kaller «stuck in the middle».

Å velge er noe av det vanskeligste som finnes, rett og slett fordi det samtidig innebærer å velge vekk. Eller som min forrige leder pleide å si: «Du kan ikke både suge og blåse samtidig, vet du.» De som følger denne bloggen fast, har fått med seg at Afrikaris prosjekt Sør-Afrika og fullføring av studier i statsvitenskap og menneskerettigheter. Hun brukte to år etter videregående før hun valgte studieretning, blant annet fordi det var så mye interessant å velge mellom, spennende temaer hun ikke var klar for å velge vekk ved å prioritere opp noen få.

Samtidig er bevisste valg en forutsetning for framdrift. Å vite retningen og hvorfor vi har valgt den, utløser energi og pågangsmot, og også vilje til å forsake for å nå målet. De samme prinsippene gjelder enten du skal starte en virksomhet, bygge en familie eller fordype deg i et fagfelt. Hvis vi holder bakdøra åpen i tilfelle det dukker opp noe annet spennende, mister vi fokus og legger lokk på framdrift og videre utvikling. Mot til å velge handler om om mot til å løfte blikket,til å tegne et bilde av framtida og starte ferden i den retningen vi velger. Å stå for dette valget innebærer også å observere i sidesynet muligheter vi lar passere, fordi vi har valgt noe annet og holder oss til det.

Alt dette er ikke så lett for oss mennesker. Allerede som barn opplever vi den første smerten ved å å måtte velge mellom ulike smaker og opplevelser, og ettersom mangfoldet av tilbud øker, opplever vi stadig oftere valgets kvaler. For noen kommer tvilen i etterkant. Valgte jeg rett? Burde jeg heller ha…? Da har jeg mer tro på konklusjonen fra stormøtet i Hakkebakkeskogen: Gjort er gjort og spist er spist.  Derimot er det lov til å lære av erfaringene sine og ta nye, bevisste valg, som da dyrene i den samme Hakkebakkeskogen fra den dagen ble enige om ikke å spise hverandre.

Her om dagen traff jeg tilfeldig igjen en barndomsvenn jeg ikke har sett på sånn ca 30 år. Vi var på samme tilstelning, og han fortalte om livet sitt og valget han tok om å bryte ut  for noen år siden da gammelkjæresten plutselig kom på banen igjen. «Jeg har bare dette livet» sa han og smilte. Alternativet hadde kanskje vært å være «stuck in the middle», å bo ett sted mens han drømte om et annet.. Hva var det vi lærte som barn? «Hva du gjør, gjør fullt og helt, og ikke stykkevis og delt.» sa mine foreldre til meg.

8 thoughts on “Stuck in the middle

  1. I blant er det vel også slik at ting bare skjer. I mitt hode er ikke livet et bedriftsmål, hvor målrettethet er alfa og omega. I blant handler livet også om å flyte med, skifte retninger, lytte til magen og ikke bare hodet.

    Likevel er det viktig å være klar over at en hele tiden tar valg. Og tenke litt over dem.

    Ha en fin dag.:)

    Bjørn

    Lik

    • Hei Bjørn, og godt er det at ting bare skjer, og at de endrer seg underveis. Men noen ganger tenker jeg at hvis livet blir fullt av «skulle ha tatt sjansen», «enn hvis jeg hadde valgt annerledes» osv kan det være godt å vite at man har gått for noe man har trodd på (i pakt med sin egen magefølelse..).

      Lik

  2. Hm …
    Velge gjør man hele tiden og noen valg er veldig så målrettede og med fast fokus. Kanskje så fast at man glemmer at man ikke er helt alene i verden og at våre valg påvirker mennesker rundt oss?
    Men jeg liker «gjort er gjort og spist er spist» og at man trekker konklusjoner av de valgene man har gjort. Gode eller dårlig resultater spiller ingen trille.
    Klem🙂 og ha en fin dag :9

    Lik

    • Hei mormor, livet er fullt av store og små valg, og mange av dem påvirker flere enn oss selv som du sier. Jeg har tenkt et del etterpå på han som sa at han bare hadde dette livet, på valget han tok, og hvem som ble berørt av det. I slike situasjoner vil noen føle seg sviktet og det blir tilnærmet umulig å ivareta alle. Samtidig tenker jeg at å bo sammen med noen som helst ville vært et annet sted, kan oppleves minst like smertefullt som et tydelig brudd.

      Lik

  3. For meg er livet en pågående improvisasjon. Det finnes regler; egne og felles, som er mer eller mindre uttalte, og som også endres underveis.
    Jeg tar valg, noen ganger uten å vite det, andre ganger er de tydelige. Jeg beveger meg rundt omkring, går omveier, hit og dit, på ulike fronter. Noen ganger utsettes valgene, til de til slutt er gått ut på dato.
    Jo, for meg er livet en improvisasjon. Og jeg har ikke oversikt, og sånn tror jeg det må være, for meg.

    Lik

    • Hei Morten og velkommen hit! Det finnes mange ord på å gjøre det motsatte, ri flere hester samtidig, osv.. Jo tydeligere fokus, jo mer energi har vi å bruke på gjennomføring. Og så var det dette med å velge om igjen hvis det viser seg riktig, uten å vente for lenge. Men lett er det ikke..

      Lik

Legg igjen en kommentar

