Har du kjent på gleden av å gi ros? – Janne Krohn-Hansen gjesteblogger

Det er helg igjen og adventstid, og ikke minst tid for juleavslutninger, tilbakemeldinger og oppsummering av året som har gått. Fjellcoachen har fått besøk av gjesteblogger, denne gangen coachkollega og gründer Janne Krohn-Hansen, som jeg ble kjent med i vår og allerede har lært å sette stor pris på, både som menneske og fagperson. Janne setter ros på dagsorden!

________________

Janne-Krohn Hansen

Janne-Krohn Hansen

Jeg har ofte undret meg over hvorfor det er mange som opplever det vanskelig å gi ros. Hva er det som gjør at vi holder igjen? Hvorfor lar vi være å sette ord på våre oppfatninger og  tanker når vi ser og opplever rosverdige øyeblikk? For det er vel flott at andre lykkes?

Ligger noe av forklaringen i vår kultur, måten vi kommuniserer på , janteloven eller manglende bevissthet rundt egen tilbakemeldingskultur  – hjemme og på jobben? En leder uttalte her om dagen ”jeg ER bare ikke den typen som driver og skryter av andre jeg”. Er vi bevisst forskjellen mellom ros og skryt og hvordan dette i ulik grad treffer følelsesregisteret vårt?

Det hender ofte at tilbakemeldinger skjer på en måte som mottakeren ikke oppfatter som konstruktiv eller seriøs. Kunsten å ta imot ros og ris på en god måte er ferdigheter vi kan trene på. Nøkkelen til utvikling av tilbakemelding ligger nettopp i mottaket. Hva er typisk deg når du får ros og ris?

Vi har ulik tålegrense for ulike personer fordi de representerer ulike relasjoner. Det finnes relasjoner som tåler større trykk og temperatur enn andre. Mottak av ros og ris har de fleste av oss aldri lært, det er derfor det oppleves så vanskelig. Denne erkjennelsen gjør at vi får mindre ros og ris enn vi kunne ha fått, som igjen medfører tapte muligheter til å lære i et fellesskap.

Min erfaring etter å ha jobbet med disse utfordringene i næringslivet, er at en god kultur for tilbakemeldinger på arbeidsplassen gjør at folk føler seg sett og verdsatt.  Jeg har også sett hvordan ansatte gjennom trening blir bedre på å gi og ikke minst ta imot feedback og at de oppdager at gevinsten er både faglig og personlig utvikling. En god tilbakemeldingskultur bygger på tillit, ærlighet og gode hensikter.

Jeg har vært så heldig å fått være veileder for 20 minoritetsspråklige deltakere på jobbsøkerkurs i høst. Det er mye som skal læres for å bli en god arbeidssøker.  Noe av det viktigste var allikevel å forberede deltakerne på å bli en god kollega. En mer raus forsamling skal du lete lenge etter. 10 uker trening gjorde susen.

Julen er den tiden vi er ekstra oppmerksomme og forsøker å ta godt vare på hverandre. I alle fall ligger det noen forventninger i den retning. Mens vi venter kan vi jo øve oss på å være litt mer raus med hverandre – og du, gir du deg selv gode tilbakemeldinger?

 

7 thoughts on “Har du kjent på gleden av å gi ros? – Janne Krohn-Hansen gjesteblogger

  1. Å ja, dette er et viktig tema, med mange fasetter. Jeg er nok flinkere til å rose andre enn meg selv, tror jeg. Men jeg jobber med saken.

    Egentlig bruker jeg ikke kalle dette ros. Av en eller annen grunn har jeg litt dårlige assosiasjoner til det ordet. Det er som om det lurer noe uekte her. Men det handler om meg det.

    Jeg liker å anerkjenne, ordentlig, og det kan gjøres på mange måter. Ikke bare med ord. Blikk, et klapp på skuldra, å vise i praksis at man verdsetter osv. Men ord også, for all del.

    Takk til gjesteskribenten for et fint innlegg som fikk meg til å tenke på dette igjen.

    Lik

      • gamle ugle smatter og kjenner godt etter på ordene, og det er en av de tingene ved henne jeg liker så godt🙂 Anerkjennelse bør høyt inn på lista over ord vi selv kan bruke betydningen av – VI må anerkjenne oss selv, og vi må anerkjenne andre, vi må anerkjenne en tanke eller handling eller en følelse. Da blir den akkurat passe stor og ikke så stor at den blir tung å bære. Og Hedvig sier det viktigste- vi må starte når vi møter oss selv i speilet på morgenen. Det er der det starter. Men krøller og stritt hår til alle kanter, med sovegrå hud og trøtte øyne- da skal vi anerkjenne oss selv- fordi vi er gode NOK – alle som en🙂

        Lik

  2. Ros og skryt? Roser gjerne, Kanskje ikke ofte nok. Noe man kanskje ikke alltid er oppmerksom på. Skryte er et forferdelig ord. Grøsseord. Takk for en hyggelig .lesestund.
    Klem i kvelden til skribent og vert.🙂

    Lik

    • Jeg tror «skryt» er negativt ladet fordi vi får assosiasjoner til overdrivelser og manglende realisme, mens «ros» oppleves mer konkret og jordnært. Du er utrolig flink til å heie på andre, men husker du også å gi ros til deg selv, mormor?

      Lik

Legg igjen en kommentar

