Hva er alder egentlig?

Matpausene på arbeidsplassen min har sin egen verdi. Latteren sitter løst, og diskusjonstemaene spenner over et vidt interessefelt ispedd plutselige innfall og totalt fravær av selvhøytidelighet. Kanskje fordi vi jobber så mye ute og hver for oss, er gleden når vi kan samles rundt matbordet alle sju, ekstra stor. Men her om dagen fikk jeg noe å tenke på. Samtalen kom inn på alder, alderssammensetning og når vi er født. Vi har hatt både frafall og nyrekruttering i høst, og plutselig gikk det opp for meg at jeg er eldst!  For ei som har vokst opp som veslesøster og yngste elev i klassen, var det en heftig oppdagelse. Dessuten har jeg definert inni hodet mitt at 49 år slett ikke er noen alder, og at framtida ligger foran meg. Min 28-årige kollega spurte humrende om hun kunne kalle meg ”gamlemor i stua” heretter..

Hva er egentlig alder? Mitt aldersbegrep har endret seg med årene som hos de fleste andre. Omgangskretsen har et spenn som gjør at jeg i november er invitert i både 40- og 60-årslag og gleder meg til begge deler, samtidig som jeg vet at markeringene vil ha svært ulike uttrykk.  Jeg tenker at det kan være stor forskjell på biologisk og mental alder, og jeg tenker også at vi har like stor påvirkningskraft på vår mentale alder som vi har på å ta vare på kroppen og den fysiske helsa vår.

Her kommer noen tanker om hva jeg mener er viktig trening for å holde min mentale alder på det nivået jeg ønsker at den skal være:

  • Oppsøk oppgaver, situasjoner og opplevelser som gir ny innsikt.
  • Møt andre mennesker med  åpent sinn og positiv nysgjerrighet.
  • Ta godt imot yngre kolleger, og gled deg til alt du har å lære av dem. Råd kan du gi hvis de spør om det.
  • Gjør minst én spontan ting hver dag.
  • Hvis tanken «Alt var mye bedre før» kommer snikende, parker den før den parkerer deg.
  • Husk å le, og at alle sanser er til for å brukes!

Eller som Piet Hein skrev:

Husk at glemme bagateller
Husk at nemme hvad det gælder
Husk at elske, mens du tør det
Husk at leve, mens du gør det

Når jeg tenker etter, har jeg møtt unge mennesker på 60, og eldre mennesker på 35, rett og slett fordi det handler om hvordan vi bruker hodet, hvordan vi ser på framtida og hvordan vi bearbeider de opplevelsene vi har hatt så langt i livet.

 

 

 

7 thoughts on “Hva er alder egentlig?

  1. Alder er for noen forbundet med frykt og en opplevelse av å miste noe,og få mindre av noe- tid – at noe ikke lenger er mulig. For meg har alder vært lite fokus-tror jeg. Jeg kjenner inni meg at det er mye jeg VIL gjøre, og da er tiden essensiell på mange vis. Alder og tid er nært forbundet. Kansje det er der det sitter – for den som kjenner frykt. Jeg tenker at vi får bruke tiden godt, på den måten vi gjerne vil bruke den tiden, og fylle den med det som er i samsvar med det som for oss gir verdi. Så rekker vi det vi rekker da- når den siste dagen banker på døra, og vi har gjort vårt beste på denne etappen. Men det kan jo jeg si som er skuddårsbarn og bare deler alderen på 4 om jeg kjenner for det 🙂

    Lik

    • Å være skuddårsbarn må være en gave 🙂 Vi får den tiden vi får, men kan velge hvordan vi bruker den. Selv vil jeg heller dø med følelsen av å ha mye ugjort enn å være mett av dage før tida.. Hver dag påvirker vi menneskene rundt oss med det vi sier, gjør og viser, dette tar de med seg videre i sitt liv, som kanskje blir lengre enn vårt.. Vi overfører tanker, kunnskap, holdninger og verdier, igjen og igjen.

      Lik

  2. Alder et et tall,
    kronologisk. tidsregnet alder = ganske gitt, kan regnes ut.
    Levd, som i opplevelser = Kommer an på opplevelsene
    Følt alder = variabel

    Alder er med andre ord et tall, Bare den kronologiske alderen er, hm.. stabil? .. voksende .. definerbar?

    Sa hun som er 103 i dag og kanskje 5 i morgen 🙂

    Lik

Legg igjen en kommentar

