Det er lov å ha det gøy på jobb!

Som ung leder hadde jeg personalansvar i kulturetaten i en større kommune, og opplevde å bli dratt inn i en konflikt jeg ikke hadde hatt fantasi til å tenke meg at kunne oppstå. Klubblederne for de ulike ungdomsklubbene i kommunen  hadde lagt opp til en alpindag med ungdommene i klubben. Planen ble møtt positivt av deres leder igjen, med ett forbehold. De kom selv til å ha en så morsom dag, at de ikke trengte lønn for den…  Der og da skar jeg gjennom med følgende kommentar: «Det er helt lov å ha det gøy på jobb, man må ikke velge mellom a) gøy og b) betaling.»   Jeg vet at dette var et ekstremtilfelle, samtidig opplever jeg stadig at engasjerte mennesker møter den grunnholdningen både fra omgivelsene sine og fra potensielle kunder. Innpakningen av budskapet er med finurlig, og formuleres gjerne slik: «Du er jammen heldig som får lov til å jobbe med hobbyen din.»  eller «Skal du ha så mye, jeg trodde du gjorde dette fordi det er morsomt?»

Rent historisk bunner disse holdningene i vår protestantiske tilhørighet, der hardt arbeid, nøysomhet og måtehold har vært viktige verdier, slik Max Weber beskriver i boka Den protestantistiske etikk og kapitalismens ånd. Et eventuelt overskudd av denne innsatsen skulle ikke disponeres til eget forbruk, men til videre investering. Arbeidets verdi lå i slit og forsakelse, og gøy var en ikkeeksisterende verdi som hadde lite eller ingenting med arbeid å gjøre.

På vei til oppdrag en tidlig høstmorgen

Mye vann har rent i havet siden Max Weber skrev boka si, og mange av oss har de materielle godene som trengs for å ta vare på oss selv og de vi er glad i .  Når de grunnleggende behovene er dekket har vi overskudd nok til å fokusere ikke bare på overlevelse, men på livskvalitet.  For meg er energi en kilde som må forvaltes, og som påvirkes blant annet av glede. 

En arbeidsdag uten glede er for meg en dårlig dag, og en arbeidsdag uten læring det samme. Gleden kan komme fra mange kilder, gleden over å skape noe nytt, gleden over å knekke en kode, gleden over å hjelpe andre, gleden over oversikt og kontroll, gleden over å arbeide godt sammen og støtte hverandre, gleden over å le sammen, gleden over å levere fra seg et ferdig produkt, eller som i dag tidlig, gleden over en times kjøretur en strålende vakker høstmorgen. Felles for disse opplevelsene er at  de gir energi og arbeidslyst. De gjør det mulig å stå på  litt ekstra, og bidra positivt inn i det fellesskapet arbeidsdagen består av. Det blir lettere å by på seg selv, og det slår positivt ut for både kunder og medarbeidere.

Jeg har fått noen år på baken, men står fast ved uttalelsen jeg kom med, det ER lov å ha det gøy på jobb. Faktisk mener jeg at jeg er ekstra verdifull som arbeidstaker/kollega/gründer nettopp fordi jeg har et bevisst forhold til å forvalte gleden i livet mitt, og dele den med andre.

14 thoughts on “Det er lov å ha det gøy på jobb!

    • Hei Ragnhild, jeg hadde en alle tiders dag på jobb og ‘Lukt Lunta’ i går, fikk en enda større respekt for natteravner og den jobben dere gjør (selv om den var stor fra før), er takknemlig for å bli spurt, og litt stolt over å ha utfordret min egen komfortsone…

      Lik

  1. Enig!
    «For meg er energi en kilde som må forvaltes, og som påvirkes blant annet av glede.» – fabelaktig formulering. Dette jobber og lever jeg etter veldig bevisst. Hadde aldri klart å være gründer uten! Og dette lærer jeg mine deltakere som er uten jobb. Du trenger glede for å få energi til å stå løpet ut. Glede er kilde til energi.
    Men hvis det er greit for deg, siterer jeg deg gjerne på akkurat dette.

    Lik

  2. Klart man skal ha det gøy på jobben!
    Vi tilbringer ca 1/3 av dagen på jobb og jeg klarer i alle fall ikke å la være å «leke» hele den tiden! Du ikke har mer moro enn du lager selv og det er en kjent sak at smil, latter og arbeidslyst smitter.

    Jeg stiller gjerne opp når jobben krever det av meg og jeg kan i noen tilfeller utføre ekstraarbeid uten å ta betalt – men bare når jeg selv tar initiativet. Det må være frivillig å gi av sin fritid. Det blir da en «gave» til de MENNESKENE arbeidet mitt involverer – ikke til min arbeidsgiver.

    Hvis arbeidsgiver PÅLEGGER meg å være med som fagperson/ansatt – ja, da vil jeg ha betalt. Hvis arrangementet skjer innenfor vanlig arbeidstid vil jeg også ha betalt. Selvsagt. Selv om jeg tilfeldigvis skulle komme i fare for å ha det gøy!
    Jeg jobber tross alt også for å få penger til livets opphold. Unga MÅ ha mat.

    Lik

  3. Som oppvokst på gård er arbeid noe som først og fremst kanskje er forbundet med plikt. Å brødfø egen familie ligger i blodet på far, men samtidig som det er forbundet med plikt tror jeg også han trives godt med den han gjør.

    Når jeg selv skal velge jobb nå tror jeg imidlertid det er viktig for meg å kunne følge engasjementet mitt – det jeg brenner for. Dersom jeg gjør det tror jeg at jeg får brukt meg på best mulig måte. Jeg likte godt det du skrev om arbeidsglede – den kan komme fra så mangt.

    Lik

    • Hei Maria, og velkommen hit! Faren din høres ut som en bra kar. Finner man glede i plikten, er det mye som går lettere, og resultatet kan bli godt. Ja, gledebergepet rommer mye, og det er du som definerer det – i ditt liv.. håper å se deg her mer!

      Lik

  4. Tenkt ferdig for denne gangen.
    Yupp. glede av og i jobben er viktig, Men…Det er ikke all slags arbeid hvor du kan ha det gøy på jobben.
    Man kan glede seg selv ved å gjøre sitt beste, i et hvert yrke og kanskje i en hver jobb. Derfra til å ha det gøy på jobb er et langt steg.
    Jeg har vært så heldig at jeg har kunnet ha det veldig morsomt og hatt mye gøy. På jobb og på grunn av jobb. Men jeg har også vært borti arbeid hvor gøy på jobb blir fryktelig malplassert, Som f.eks da jeg hadde sommerjobb i et begravelsesbyrå. En besk humor fantes og galgenhumoren fikk stikke frem, men det blir liksom ikke helt det samme. Synes jeg 🙂
    Ha en flott kveld 🙂

    Lik

  5. Heia mormor, overskriften er ikke dekkende for resten av innholdet, målet var å fokusere på glede som en verdi i seg selv, Selv i et begravelsesbyrå er det mulig å finne glede i å bidra til en verdig avslutning på livet, men å kalle det gøy, er vel kanskje å trekke det litt langt ;-).

    Lik

Legg igjen en kommentar

