Hersketeknikker 30 år etter

Jeg møtte henne på 80-tallet, og lyttet. Det var umulig å være i samme rom som Berit Ås uten å lytte. Hun var et fyrverkeri, og jeg lot meg bergta av både framføring og logikk.

Berit Ås

Kilde: www.arbeidsmiljo.no«Berit Ås, tidligere professor i sosialpsykologi, identifiserte allerede på slutten av 70-tallet fem kjente hersketeknikker.  Teknikkene benyttes i politikken, i organisasjons- og arbeidslivet. For det meste av menn overfor kvinner. 

Usynliggjøring:  Har du noen gang opplevd ikke å bli sett av møteleder når du ønsker å ta ordet, eller ikke blitt referert, at ingen kommenterer eller følger opp det du sier. Det er ubehagelig å snakke med personer som gir liten respons, de gjør oss usikre, vi vet ikke hvor vi har dem, vi vet ikke om vi når fram i det hele tatt. Det å overse, overhøre og «glemme» er en effektiv måte å hindre deltagelse på. 
Latterliggjøring:  – Men det kan du da ikke mene, lille venn .., etterfulgt av en lettere oppgitt latter. – Ethvert fornuftig menneske vet jo at det der er feil …. Dermed er den debatten avsluttet. Dersom ingen sier vedkommende imot, gir vi signal om at vi godtar den slags opptreden. 
Tilbakeholdelse av informasjon:  Viktige avgjørelser tas ofte i uformelle fora. Det kan være i en bar, i badstua eller kanskje på golfbanen. Da er det Kjappfotkameratene eller Gutteklubben Grei som tar styringa. Det er ikke alltid like enkelt for kvinner å få innpass. Eller du blir ikke invitert til møter som har betydning for arbeidet ditt. Det er en velegnet metode for å skape usikkerhet. Å holde tilbake informasjon er en effektiv måte å holde folk kunnskaps- og maktesløse på. 
Dobbeltstraff:  Jobber du for mye, går det utover familien, jobber du for lite, går det utover jobben din. Tar du ut et år i svangerskapspermisjon, koster du firmaet penger, gjør du det ikke, tenker du kun på karrieren din og ikke på barnet og familien. Har du et rotete skrivebord, er du ikke i stand til å organisere arbeidet, har du et ryddig skrivebord derimot, har du for lite å gjøre. Samme hva du gjør, like galt er det. 
Påføre skyld og skam:  Å påføre kvinner dårlig samvittighet og følelse av utilstrekkelighet er ikke vanskelig. Kvinner har gjerne dårlig samvittighet overfor familien hvor barna skal ha sitt i tillegg til mannen, den eldre generasjon, sjef, arbeidskolleger og venner. Fritiden skal organseres, slik at først og fremst mann og barn får tilfredsstilt sine behov. Kvinner som blir utsatt for fornedring og overgrep får ofte selv skylden for det som har skjedd: Hun ba jo nærmest om det … Resultatet er at den som blir påført skyld, legger skylden på seg selv. «

Et spennende år i tett dialog med 50 kvinnelige gründere har fått meg til å tenke på Berit Ås igjen. Hvor er vi 30-40 år etter at hun identifiserte de 5 hersketeknikkene? Er definisjonen fortsatt gjeldende, og teknikkene aktivt i bruk? Brukes de alltid av menn mot kvinner, eller går det begge veier? Ellers går skillet mellom andre grupper enn kjønn, for eksempel  mellom grupper av ulik etnisk bakgrunn? Brukes de mer i enkelte sosiale lag enn i andre? Vår kulturforståelse er konstant i endring, og hvordan hersketeknikker blir brukt, påvirkes av disse endringene.

Jeg har oppdaget ei bok jeg har lyst til å lese: Slå tilbake, selvforsvar mot hersketeknikker, utgitt 2010 og skrevet av retorikeren Elaine Bergquist. Temaet er med andre ord fortsatt på dagsorden.

Sitat Dagsavisen: «Jeg takker Berit Ås i forordet. Hun har et kjønnsperspektiv på  hersketeknikken, mens jeg har et mer retorisk perspektiv. Dette er en  håndbok i hvordan du kan slå tilbake mot hersketeknikk uten at det  blir et stygt oppgjør, sier Bergkvist.»

Hvordan er din opplevelse av hersketeknikker anno 2012? Hva er annerledes nå? Er det noe som er annerledes?

11 thoughts on “Hersketeknikker 30 år etter

  1. Tror dette lever i beste velgående ja. Kanskje ikke bare mellom kjønn. Muligens mellom byråkrater og fagfolk? Ledernivåer i store organisasjoner? Nav? Osv osv.
    Tror ikke dette er lett å bli kvitt, for å si det sånn. Jo hardere klimaet blir i arbeidslivet, jo mer risikerer man den slags «onder». Tror jeg.

    Lik

    • Jeg tror som deg at det er grobunn for slikt i ulike makthierarki, selv om det her heller ikke er konstruktivt for videre utvikling av en ogranisasjon. Mellom byråkrater og fagfolk som du skriver, mellom offentlig og privat, mellom store og små osv..

      Lik

  2. Ble litt skuffet over at ‘strategienes mor’ hadde brukt kunnskapen sin til å få Hanna Kvanmo til å trekke seg for lenge siden. Men vi er alle mennesker. Og mennesket forandrer seg ikke radikalt på disse områdene. Makt smaker! Berit Ås’ postulater er nok fortsatt noe man bør kjenne til. Lisa

    Lik

    • Hei Lisa, og velkommen hit! Det du forteller, visste jeg ikke, hadde vært interessant å vite hvorfor og hvordan. Jeg tror det er viktig å kjenne hersketeknikkene for å kunne identifisere dem og deretter ta forholdsregler. Et samfunn fritt for hersketeknikker er utopi.

      Lik

  3. Sånn, ferdigtenkt.
    I det daglige, bruker vi vel de maktmidler og de herskerteknikker vi kjenner til og som vi vet virker. Mellom mennesker, på tvers av skiller i etnisitet og andre skiller.
    I næringslivet er det som det pleier, tenker jeg. Og så har vi onkel stat som bruker mellom annet usynliggjøring ovenfor grupper. Tante kommune er heller ikke bedre i så måte.
    Ikke rart i det hele tatt, for vi er mennesker alle sammen. Og oss selv like.

    Ikke bare i hverdagens møter mennesker i mellom.
    Vi, de små i verden, bruker ofte latterliggjøring som maktmiddel ovenfor de «store».

    Tror det er som før, for «menneskets hjerter endrer seg ikke». og makt smaker, for godt. For de fleste., tror jeg.
    Ha en flott dag🙂

    ps. Hun kunne være rimelig bastant BÅ og flink til å bruke sine egne definerte teknikker ovenfor andre.

    Fin fredag🙂

    Lik

    • Klok mormor, som alltid. Verktøy vi har tilgjengelig, kan gjerne brukes begge veier, noen ganger til det beste og noen ganger til det verste… Nyt fredagen, mormor, ferdigtenkt som du er🙂 Jeg skal snart til Trondheim og besøke kamelryttersken og arrangementet hennes.

      Lik

  4. Alle må til Trondheim i blant, uansett bruk av de forskjelligsete teknikker.🙂 Og meninger om det. «Hersketeknikk» kan vel også forståes på mange måter, alt etter øynene som ser. Tenker jeg, selv om jeg er i et forum som kanskje ser det fra en annen kant.🙂

    Jeg kommer vel ikke med noe fornuftig i forhold til dette som er tatt opp her, det må vel tenkes litt mer og under en klarere periode av hjernens arbeidstid enn nå. Dagen har vært fylt med så mange tanker og opplevelser som går inn under det som en kan ta med seg her også. Så ofte.

    Men som alltid her, tar jeg med meg massevis av informasjon jeg har nytte og glede av i form av repitisjoner, nye tanker og inspirasjoner. Det er du god til, og det kan vel være greit å få tilbakemeldinger på også.🙂

    Takk for dagens dose av høyst tankevekkende ord og inspirasjoner, og er litt lei meg for at jeg ikke kommer meg på den nevnte plass og sammen med omtalte rytterske og etter hvert kjente forsterkninger. Et fint tiltak det også, og nødvendig. Tenker jeg. Det tror jeg at jeg kunne ha fått hentet en masse ut av, og ikke minst av forsterkninger som her kommenteres. Ja overbevist!

    Fine opplevelser ønskes deg for Trondheimsbesøket og resten av helga, og er fortsatt ivrig etter å få med meg nye inspirasjoner fra deg, som slett ikke bare kan brukes i arbeidslivet, men også i det daglige livet en hver forsøker å leve. Det er mine erfaringer, men trenger stadige påminnelser om det. En glemmer så lett, når en er så rutinert med livet at det lett kan bli som å kjøre bil. Selv om en vet at en også da bør være våken.🙂 Om du forstår hva jeg mener.🙂

    Lik

Legg igjen en kommentar

