Hva hvis alle var like?

En hyggelig konsekvens av å bli en moden kvinne, er at det dukker opp muligheter for markeringer og festlige lag med jevne mellomrom, både i omgangskretsen og i heimen. Siden det også har seg slik at vennekretsen har et aldersspenn på 20 år med meg selv sånn ca i midten, har det vært duket for både 40-, 50- og 60årslag det siste året. Men hvordan skal markeringa være?  Den ene etter den andre har helt sikkert klødd seg i hodet for å finne sin personlige vri på akkurat det spørsmålet, alt etter personlighet, interesser, livssituasjon og økonomi. Nå nærmer det seg min tur, og det eneste som er avklart, er at dagen skal markeres sammen med en annen jubilant, en mann jeg setter stor pris på.

Uansett hvor mye pris man setter på hverandre, vil det å planlegge større ting sammen med andre mennesker, by på utfordringer. I vårt tilfelle handler det om hvor man begynner planleggingen. Mitt hode er slikt skrudd sammen at jeg begynner med det store bildet, det med glade farger, lukter og smaker, og selvfølgelig mange feststemte mennesker, for så å jobbe meg nedover til detaljene.  En ingeniør, derimot (for det er det vi snakker om her) har gjerne sin fokus på informasjonsinnhenting, analyse, logistikk og handlingsplaner, og kommer på den måten fram til det store bildet med de samme glade, feststemte menneskene i godt tilrettelagte omgivelser for kvelden.

I slike situasjoner er jeg glad for alt jeg har lært om det menneskelige mangfoldet, og om viktigheten av forskjellighet når team skal settes sammen. Vi utfyller hverandre, og jeg er sikker på at resultatet blir mye bedre enn hvis vi hadde holdt på hver for oss.  Men for å få til denne synergieffekten, er det viktig med noen kjøreregler:

Ha respekt for hverandres modell av verden! Tinærmingsmåten handler ikke om riktig og feil, det handler om naturlige ulikheter og forskjellige strategier for hvordan vi går løs på ei oppgave.

Alle faser, eller logiske nivå i en planlegging er viktig for et godt resultat, uansett i hvilken ende vi starter:

  • Tydelige rammer for hvem, hva, hvor og når.
  • Praktisk, hvordan skal vi gjennomføre?
  • Verdiavklaring. Hva er viktig å ivareta? Hvorfor gjør vi dette?
  • Identitet. Hvem er vi når vi holder på med dette?
  • Det store bildet, Hvordan ser vi for oss det endelige resultatet?

Hold fokus på mulighetene som ligger i forskjellighet, det er ikke for ingenting at de fleste lærebøker i teambygging sier at forskjellighet er viktig. Gi hverandre rom, og fordel heller ansvarområder ut fra den enkeltes styrker og interesser.

Og til slutt: Skill ut det vesentlige fra det uvesentlige, overse småtingene du gjerne skulle gjort på din måte, og bruk energien på hva som virkelig er viktig for deg!

Tror faktisk jeg begynner å glede meg 🙂 Og skulle en ingeniør eller to slumpe innom bloggen: Jeg ville ikke vært dere foruten!

5 thoughts on “Hva hvis alle var like?

  1. Her skjedde de noe hverken Vårherre eller jeg kunne noe for, men jeg regner med at du skjønner hva jeg mener.
    Stor og litt forundret smil 🙂
    Ha en flott kveld. 🙂

    Lik

Legg igjen en kommentar

