Hva er der med meg som gjør at du avviser meg?

Jeg vil slå et slag for CoachMagasinet, DNCFs nettmagasin om coaching, kommunikasjon, lederutvikling m.m. CoachMagasinet har  fagartikler, boktips, portrettintervju og andre aktuelle tema for alle som arbeider med, og er interessert i å lære mer om kommunikasjon oss mennesker imellom.  Er du en del av denne målgruppa og ønsker å skrive, ta kontakt med webredaktor@coachmagasinet.no .

Forrige uke skrev jeg denne artikkelen for nettopp CoachMagasinet:

_______________________

De fleste av oss kommer noen ganger opp i situasjoner der vi føler oss avvist, eller situasjoner som oppleves konfliktfylte og vanskelige. Det er en naturlig og sunn reaksjon i slike situasjoner å vurdere sin egen rolle i det som skjer. Er det noe jeg kunne gjort annerledes? Hva hvis jeg hadde lyttet litt mer og snakket litt mindre? Burde jeg tatt mer initiativ? Hva kan jeg lære av dette?

Samtidig er det en viktig nyanseforskjell mellom disse refleksjonene og den stadig tilbakevendende selvkritikeren. Sistnevnte stiller kritiske spørsmål av typen: «Hva er det med meg som gjør at du avviser meg?» Forskjellen ligger i ønske om læring i det ene tilfellet, og forsøk på å bekrefte egen utilstrekkelighet i det andre.

La oss se på den siste setningen, «Hva er det med meg som gjør at du avviser meg?». Finnes det andre måter å tolke situasjonen på?

o Må det være noe med meg som gjør at du avviser meg, eller kan det også ha noe med deg å gjøre?

o Er det ment som en avvisning fra din side, eller er bare reaksjonsmønstrene våre forskjellige?

o Kan det være at du avviser først for sikkerhets skyld, så du selv slipper å bli avvist?

o Trigger jeg noe hos deg som jeg ikke var klar over?

o Ville reaksjonen vært den samme i andre omgivelser eller på et annet tidspunkt?

Det er med andre ord ingen åpenbar sammenheng mellom a) din avvisning og b) min person. Sammenhengen er skapt i mitt eget hode, godt hjulpet av min egen selvkritiker, som leter etter bekreftelser på at jeg ikke holder mål.

En kvinne jeg kjenner, opplevde en periode at mannen mistet interessen og trakk seg stadig mer unna. Hun gjorde derfor stadig mer for å tiltrekke seg oppmerksomheten igjen, og var til slutt i konstant beredskap for å finne ut hva hun gjorde feil. Da de endelig fikk satt ord på hvordan de hadde det, kom det fram at han opplevde at hun mestret alt og at han selv ikke strakk til. Dermed trakk han seg tilbake for å beskytte seg selv, han nådde jo ikke opp likevel.

Ja, jeg gjør feil, men jeg ER ikke feil, lærte jeg for en tid tilbake. Det er en nyttig læresetning i mange sammenhenger. Vi vil alltid ha mye å lære, mye kan gå feil på veien, men feil er vi altså ikke. Neste gang du opplever en avvisning, foreslår jeg følgende spørsmål til deg selv: «Hva kan jeg lære av dette, og hvordan kan jeg vokse på det jeg lærer?»

8 thoughts on “Hva er der med meg som gjør at du avviser meg?

  1. Så fint innlegg! Det spørsmålet skal eg ta med meg vidare. Eg er ei av dei som alltid trur det er noko gale med meg når eg vert avvist. Eg er rett og slett for flink til å finne feil ved meg sjølv. Godt å kunne vri på det, slik du skriv her.

    Lik

  2. Jeg tror nok mange av våre «feilslutninger» ligger i eget tankemønster og hvordan vi aksepterer oss selv.
    Jeg gjør feil, lærer ikke alltid av dem, i noen tilfeller er jeg feil (hender seg det), men jeg er ikke bare feil 🙂
    Ha en vakker dag 🙂

    Lik

Legg igjen en kommentar

