Født i glasshus med lomma full av småstein…

Dum Dum i Bergstaden

«.. når du har sett sola før, ler du av litt regn.» (Stengetid)

Jeg har vært på Dum Dum Boys konsert! Midt mellom to våte dager sto jeg helt tørr og (nesten) varm på Malmplassen på Røros søndag sammen med ei stor mengde likesinnede og lot meg bergta av sceneshow, musikk og minner fra et helt voksenliv som startet omtrent samtidig som da de entret scenen for første gang. Jeg har en egen plass i hjertet mitt for disse gutta som gang på gang har satt ord på alt dette kompliserte som livet har å by på, uten noen gang å ha tatt i bruk klisjeer for formidle budskapet sitt. Bare hør på disse tekstene:

«Jeg trodde bunnen var nådd, du dro fram spade, smilte skjevt og hvisket ha’det. »  (En vakker dag)

«Har hjertet på rett sted, hodet var ikke å finne.» (Enhjørning)

«Jeg trodde jeg var håpløs det var til jeg traff deg, du trodde det var håp til du møtte meg.» (Enhjørning)

«Nabolaget her er fullt av skrømt, ha’kke flytta herfra, jeg har rømt.» (Hagelangs)

«Det er min fot, jeg skyter når jeg vil, jeg bommer nesten aldri, og har alltid en kule til» (Selvskudd)

Tekstene er ren nytelse, musikken går rett i kroppen, og en strålende Prepple i samspill med resten av bandet på scenen er en opplevelse i seg selv.  Gårsdagens konsertopplevelse satte seg som sommerens store høydepunkt på kulturfronten, samtidig som jeg fikk påminning om at hvert av disse sitatene er verdt et blogginnlegg i seg selv.

«En av en million blir truffet av lynet, men alle som en går vi på trynet..»  (En vakker dag) Det er noe med den røffe optimismen som fascinerer meg. Går du på trynet er det alltids en mulighet for å kravle seg på beina igjen og gå videre, det var faktisk ikke lynet som slo ned. Gjennom ulike faser har jeg brukt disse tekstene som trøst, som et spark bak og som egenterapi på veg tilbake på rett spor..  «Hvis noen slo på lyset her nå, var nok himmelen blå.» (Lunta brenner)

Likevel hender det i blant at jeg havner tilbake til utgangspunktet: «Det er bedre med dårlige enn ingen, man er sin egen verste venn. Det lukter så godt når lunta brenner….»  (Lunta brenner)

Hvordan er det med deg, gir det gjenklang?

9 thoughts on “Født i glasshus med lomma full av småstein…

  1. Nå skjønner jeg hvorfor jeg får besøk av deg Fjellcoachen. Ikke for at jeg vil fremheve at jeg skriver det jeg skriver, men pga. tankeformene mine.I forbindelse med tekst visualiserer tankene seg på et vis. Nå forstår jeg at det muligens er noe av det samme som foregår i ditt hode i forbindelse med tekster.
    Jeg skal innrømme at jeg har ikke hørt så mye på Dum Dum Boys, men denne setningen traff meg: “.. når du har sett sola før, ler du av litt regn.” (Stengetid)
    «Stengetid» fikk det til å ljome i hodet mitt.

    Selv har jeg utrolig sans for tekstene til Kaizers Orchestra. Men det er jo for de fleste umulig å forstå hva de synger om. Dialekten lager krøll i mine ører. Men jeg fant tekstene på
    http://www.kaizers.no/
    Jeg kan ikke huske hvordan jeg klarte å søke meg frem til tekstene, for det var ikke lett. Før tekstene traff øynene mine, så trodde jeg ved et tilfelle at teksten var:

    Koss kan eg sei det, uten å fornærma
    Det lukter bensin av den vakre kjolen din
    Kjole og URIN, har eg ingenting imot
    Svovel og bensin derimot

    Men når jeg så teksten, så var det langt fra urin som var ordet.
    Rødvin derimot. 😀
    En annen tekst som jeg er veldig glad i er: En for orgelet, en for meg

    Når jeg leser om din konsertopplevelse, så begynner blodet mitt å bruse Fjellcoachen. Den opplevelsen du beskriver får meg inn i et modus hvor jeg bare kan smile og kjenne på ekko som jeg selv har opplevd. Ingenting trigger følelsene mine som musikk og tekster. 🙂

    Takker for et innlegg som fikk meg til å mimre. 😉

    Lik

    • Takk og takk! Tekst og musikk er kjempeviktig for meg, film også. De gode formuleringene med den lille, overraskende vrien setter seg fast inni hodet og blir med meg videre. Gode konsertopplevelser er en vesentlig del av den ultimate sommerfølelsen, fikk noe av den samme tilstanden i kveld på sommerfilmklubb i et lite forsamlingshus med gode venner og 5 kortfilmer som hadde nettopp denne vrien.. Liker Kaizers godt også!

      Lik

  2. Tusen og en takk. Musikalsk påfyll (med mening i) er viktig.
    Jeg gleder meg til min påfyllsdag 🙂
    Men det kommer senere.

    Godt at livet er, som det er.
    Ha en vakker dag 🙂

    Lik

Legg igjen en kommentar

