Sommersesong..

Sommerstemning…  Foto: Egil Ravnå

Sommeren er den tiden på året da alt blir snudd på hodet, i form av store mengder uvant fritid for noen, og ekstrem arbeidsmengde for andre, det vil si de som er på tilbudssida når resten av Norge har ferie. Selv tilbringer jeg sommeren med en hjemkommet student som daglig utforsker reiselivets gleder og sorger, sett nettopp fra tilbudssida, og en av mine oppgaver i sommer er å være på tilbudssida overfor denne gruppa igjen, slik at de kan gjøre jobben sin enda bedre, de som skal sørge for at du får en alle tiders sommeropplevelse.

I den regionen jeg bor, handler sommeren i hovedsak om å legge til rette for naturopplevelser inkludert jakt og fiske, matopplevelser basert på lokale råvarer, overnatting med historisk sus, kunnskaps- og historieformidling og et mangfold av kulturopplevelser.  Vår oppgave er å ta vare på og formidle det opprinnelige, natur- og kulturarven fra generasjonene før oss, som for eksempel aktiv seterdrift og tradisjonell seterkost.

Målgruppa for alle disse tilbudene er, i tillegg til fastboende på dagsutflukter, ofte mennesker med urbane vaner, mennesker som har distansert seg så mye fra dette levesettet at det framstår både fjernt og eksotisk.  Et eksempel på dette er når den lokale turistinformasjonen får en telefon med spørsmål om overnatting på ei seter midt i sentrum og som har både folk og dyr.  Det er lett å humre av en slik forespørsel, siden seterdrift til alle tider har foregått i utmark og på fjellet, men i realiteten er det i dette skjæringspunktet vi befinner oss hele tiden. På den ene siden har vi lojaliteten mot det opprinnelige og selve grunntanken bak det vi holder på med, på den andre siden finner vi markedet som er vant med tilbud som kan skreddersys og tilpasses akkurat sitt behov.  Som kunder anno 2012 har vi både råd til og lov til å file på nyansene i det vi tilbys, be om litt mindre av det, og bestille litt mer av noe annet i stedet.

To læresetninger fra barndommen dukker opp i bakhodet mitt mens jeg skriver, den ene er «Ta skikken der du kommer» og den andre er «Kunden har alltid rett».  Hvordan er du på reise? Blir du fascinert av det som er annerledes og samler på nye inntrykk, eller er du avhengig av å få ting på din måte for virkelig å kunne nyte ferien?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s