Å føle seg ønsket..

Chasing the rainbow

Jeg har tilbrakt kvelden helt oppslukt i den store oppgaven å bli kjent med et ønsket barn. Allerede 5 dager gammel påvirkes hun garantert av den roen og varmen som omslutter henne fra alle kanter, fra foreldre, slektninger, naboer og venner. Når stillheten nå senker seg i huset, sitter jeg våken igjen og tenker: Måtte alle barn vokse opp med den tryggheten det gir å føle seg ønsket der de er, og måtte denne tryggheten bli med dem inn i voksenlivet.  En kveld tidligere denne uka hadde jeg gjensyn med filmklassikeren Pretty woman.  Mange husker sikkert historien om milliardæren og den prostituerte som forelsket seg i hverandre, og hvordan hun ble avvist av butikkbetjeningen da han sendte henne ut for å kjøpe nye klær til en forretningsmiddag. Hun var ikke ønsket.

De aller fleste av oss har vel opplevd begge disse sidene av livet, å være elsket og ønsket på den ene siden, og på den andre siden å kjenne følelsen av kulde og avvisning fra mennesker som betyr noe for oss. Hva gjør disse opplevelsene med oss?

Jeg tror det er få forunt å gå gjennom livet uten skrammer og sår, og jeg tror også det ligger mye læring i dette. Samtidig tror jeg, at for å dra nytte av denne læringa, trenger vi en positiv ballast med oss på veien, en ballast som skapes gjennom å bli sett og verdsatt, og vissheten om at vi uansett har noen å være glad i, og noen som er glad i oss.

Når disse rammene er på plass, kan det være nyttig med ei verktøykasse i tillegg. Verktøyene handler blant annet om hvordan vi snakker med oss selv i situasjoner vi føler oss avvist, for eksempel:

«Hva har jeg bruk for i den tilbakemeldingen som jeg kan lære av, eller handler dette mest om den som gir tilbakemeldingen?»

eller:

 «Ja, jeg ser at jeg handlet uklokt og har noe å lære, men at jeg GJØR feil, betyr ikke at jeg ER feil» . 

Et annet verktøy i kassa kan være sortering:

«Hva er mitt og hva er ditt av det som foregår nå? »

«Hvilke gamle opplevelser trigger meg når jeg føler meg avvist, og hva handler om her og nå?»

Det viktigste stedet å starte, er å øve på å tåle oss selv, med alle våre styrker og svakheter. På den måten lærer vi å sette sjøbein, og å beholde balansen i dårlig vær. For det er faktisk slik, at ingen kan få oss til å føle oss mindreverdig, hvis vi ikke gir dem tillatelse til det. Men lett er det ikke..

Jeg har skrevet mer om dette i «Det er ikke deg jeg avviser, men tidspunktet«.

24 thoughts on “Å føle seg ønsket..

  1. Å tåle – tror jeg blir innfallsvinkelen.
    For man skal også tåle å være ønsket, uten å miste hodet av den grunn.
    Strøtanke på morgenkvisten,
    Ha en god mormordag 🙂

    Lik

  2. For ein fin start på livet 🙂 Høyres ut som du verkeleg kosar deg om dagane. Gratulerer, atter ein gong.

    Avvising – uff, så vondt. Eg er ein av dei som taklar det dårleg, har ein tendens til å ta det som «bevis» på å ikkje vere bra nok, ikkje ha verdi. Men jobbar med, som du er inne på her, på å skaffe meg nok «verktøy» vidare i livet.

    Lik

  3. Dette var godt å lese. Setter min egen situasjon litt innenfor en ramme. Ja, jeg har blitt avvist, men jeg er ikke feil! Jeg skulle bare ønske at folk hadde vett og mot til å si hvorfor! En blir jo helt hjelpesløs når en ikke vet hvorfor en ikke er ønsket eller når en blir avvist!
    Takk for gode tanker – alltid behov for det i en hektisk verden.
    Kos deg som mormor, jeg er sikker på at du blir en super en!

    Lik

  4. Du er aldri feil, situasjonen kan være feil, relasjoner kan være feil, men hvert enkelt menneske er ikke feil. Godt å lese at du har nytte av det jeg skriver, Vi får ikke alltid de forklaringene vi ønsker oss eller ber om, og av og til er det ikke nok å gjøre så godt vi kan, vi risikerer likevel å bli avvist. Desto viktigere er det å jobbe med egen trygghet slik at vi kan fortsette å leve med oss selv, og stå oppreist.

    Tusen takk for mormortilliten :-).

    Lik

  5. Gratulere som mormor. Jeg tenker at byr du på deg selv, som du er, og møter barnet på en anerkjennende måte, ja så er du med på å gi henne en grunnleggende trygghet og selvfølelse som vil hjelpe henne til å takle det som måtte møte henne, også av avvisninger.
    Ønsker både mormor og den lille piken alt godt –

    Lik

    • Tusen takk, gamle ugle! Kloke ord igjen, anerkjennelse er viktig å få, og ikke minst viktig å gi, det betyr mye for den som mottar, mer enn vi ofte tenker over.

      Lik

  6. Jeg tenker at aller første steg er å forstå at jeg reagerer (skulle fremhevet dette ordet, men så teknisk er jeg ikke). Det er naturlig å bare være og ikke forstå at slik en er i en del sammenhenger er reaksjoner. Dersom en klarer ta innover seg at en reagerer blir det også lettere å endre handlinger.

    Det er alle forunt å ha trygge rammer rundt seg. Barnebarnet ditt er høyt elsket og vernet om, la det vare – også når hun er sort under øynene, når klærne er revet opp av henne selv og ånden lukter av udefinerbare ting og blikket faller sløvt mot veggen. Vanskelig å forestille seg nå, i all varmen og roen.

    Fine refleksjoner og godt sammensatt tekst, fjellcoachen!

    Lik

    • Tusen takk lammelåret, Starten er viktig, og legger grunnlaget for hva vi evner å tåle senere, det er akkurat det jeg mener med ballast. Godt sammensatt tekst… hm.. det var fint å høre 🙂

      Lik

  7. Gratulerer med litjveita! Godt innlegg, og leser gjerne mer om det Johanne01 spør om, dette med å bli avvist (i jobbsammenheng?). Det er en så viktig side av kommunikasjon mellom leder og medarbeider, og det har vel også mye med forventninger å gjøre? Eller?

    Lik

      • Er nok lettere å bli avvist i jobbsammenheng enn i en del andre sammenhenger. I jobbsammenheng kan en ta frem den rasjonelle delen av seg, men det er jo nesten umulig når det er forelskelse og kjærlighet med i bildet.

        Lik

        • Hva var det Finn Skårderud skrev igjen? «Hva er vel et strikkhopp mot den elskedes telefon som aldri ringer?» Dette er vanskelig, og i det minste er det en lengre prosess å gå..

          Lik

  8. Tilbaketråkk: Du er fin! « fjellcoachen

  9. Tilbaketråkk: En nybakt mormors skråblikk « fjellcoachen

Legg igjen en kommentar

