Påskekos

Påskestemning.
Foto: Kari Rognerud Granlund

Det er påsketid, og med det tid for åpent hus her i heimen. Unge voksne kommer fra nord og sør og bringer med seg tanker og forventninger om den ultimate påskeferien på fjellet. Bagasjen inneholder alt fra pc’er, spill, fagbøker (for den eneste studenten for øyeblikket) og annet lesestoff, til ski og turutstyr.

Noen søker ro, andre frisk luft og bevegelse.  I tillegg er vi alle enige om at påske er god mat og mye mat, samtidig som oppvaskmaskinen takket for seg på etterjulsvinteren en gang.

Det skal ikke mye fantasi til for å se at her kommer både glidelåskjøring og mange års erfaring i å legge kabal til nytte. Dessuten er jeg jo, med mitt «fjellcoachen»alias,  programforpliktet til å akseptere andres modell av verden, og det inkluderer også mine barns og svigerbarns. Jeg har etterhvert lært meg at noen få, enkle, men ufravikelige spilleregler (og romslighet på resten) er det som fungerer for å ivareta familieidyllen påsken gjennom: 

  1. Vi er her for å ha det bra sammen, det vil si at vi alle har ansvar for å ivareta egne behov så lenge de ikke direkte går ut over andre.
  2. På samme måte har vi ansvar for å respektere andres behov så lenge det ikke går direkte ut over oss selv.
  3. Å ha det bra sammen betyr ikke at vi må være sammen hele tiden.
  4. Alle må bidra med noe til fellesskapet (oppvask, klesvask, handling, matlaging osv.) men ingen har rett til å føre regnskap over andres innsats.

Mer enn fire spilleregler er vanskelig å holde styr på, så vi holder oss til disse. De funker faktisk :-). I skrivende stund er det den eneste lyden jeg hører, lyden fra to tastatur i tillegg til mitt eget, og for min del har påsken hatt både kultur, natur og hjemmekos å by på, akkurat slik jeg ønsket meg. Jeg har rett og slett tatt ansvar for egne behov.

10 thoughts on “Påskekos

  1. Fine spilleregler. Og det høres ut som om du har en fin påske med alt en påske bør inneholde. For tiden hører jeg bare eget tastatur, men det er ikke så verst det heller. Trengte noen dager helt for meg selv (og tastaturet mitt). Og tok ansvar for det.

    Lik

  2. Så flott å lese !e to
    Desse reglane var finfine.

    Det er så kjekt å få sine heim til påske, men høyrer frå fleire, særleg kvinner, at det kan vert to much. Balansen, finne den !
    Marieklem med ynskje om God Påske vidare.

    Lik

    • Har jobbet noen år med denne balansen, i likhet med andre jeg vet om. Egentlig handler det mest om respekt for egne og andres grenser, og litt god forhandlingsteknikk når behovene krysser hverandre. Riktig god påske til deg også, Marie!

      Lik

  3. Kjøreregler er greie. Og når man klargjør dem, for andre enn seg selv, blir de enda greiere. 🙂
    Jeg liker så godt nummer tre. Og den er nesten den viktigste for meg.

    Lik

Legg igjen en kommentar

