Hva er egentlig respekt – del 2

I forrige innlegg var jeg innom tre typer respekt: Å se en gang til, tiltro til at folk har de ressursene de trenger for å endre seg, og respekt for andres modell av verden.  Det er to andre former for respekt som jeg også opplever viktige, og en av dem er respekt for andres grenser. Den andre er selvrespekt, eller respekt for sine egne grenser, som villkatta påpekte som kommentar til forrige innlegg.

Det viktigste verktøyet for begge disse typene respekt, er å sørge for å ha på plass en tydelig jeg / du sortering i eget hode. Jeg er meg, og du er deg. Jeg har ansvar for meg selv og mine behov, du har ansvar for deg selv og dine behov.  Jeg kjenner ikke dine behov og dine tanker før du eventuelt velger å dele dem med meg. I det øyeblikket jeg forteller deg hva du tenker eller hva som er riktig for deg, har jeg tråkket over grensene dine. Vi gjør små overgrep på dette området hver dag, av typen «Det du trenger, er å….» eller «Du likte ikke at jeg sa…» .  Jeg mener ikke at vi skal slutte å bry oss, men det finnes måter å formulere seg på som ikke er grenseoverskridene, for eksempel: «Kan jeg komme med et forslag?» «Vil du ha et råd fra meg?» eller «Du ble så stille da jeg sa…. Var det noe du ikke likte?»  Noen mennesker tråkker også fysisk over andres grenser. Hva jeg mener om fysiske overgrep, kommer tydelig fram i innlegget Men hun ble jo med han på rommet.

Hvis du, uavhengig av verbal eller fysisk kontakt, aner at du nærmer deg denne usynlige grensen mellom to mennesker, er det et godt tips å be om tillatelse før du fortsetter, og deretter ta et ja for et ja og et nei for et nei.

Hvordan er det med deg, respekterer du dine egne grenser? Hvis di inste grind ligger nede for telling, blir det også fritt fram for andre å invadere deg. Da jeg begynte på coachutdannning for 8-10 år siden, fikk vi beskjed om å tegne hvert vårt relasjonskart, det vil si en oversikt over menneskene i livet vårt og hvilke relasjoner de har til oss og til hverandre. Etterpå skulle vi bytte kart med sidemannen og tegne og forklare. Mannen ved siden av meg hadde tegnet seg selv som ei stor sol midt på arket, og familie og venner i akkurat passelig avstand, til han og til hverandre. Mitt ark var et sinnrikt system av mange aktører og relasjoner på kryss og tvers, og behov som skulle dekkes. Jeg så det selv, rett før han påpekte det. Jeg var ikke på kartet. Grensene mine var borte. Jeg hadde over tid glemt å vedlikeholde gjerdet. Det øyeblikket var starten på den viktigste snuoperasjonen i livet mitt.

Ei god venninne har en illustrerende kommentar til dette med å ivareta egne grenser: «Det er ikke for ingenting at flypersonalet sier at ved oksygenmangel, ta alltid på egen maske før du hjelper andre!» Det handler ikke om egoisme, men om å holde deg oppreist og i balanse så du har noe å bidra med i mange år framover, til deg selv, til samfunnet og til de du er glad i.

Respektfull påskehilsen fra fjellet 🙂

9 thoughts on “Hva er egentlig respekt – del 2

  1. God påske! Jeg liker å lese inne hos deg. Du setter i gang tanker og refleksjoner.

    Grenser. Jeg synes Finn Skårderud sier noe viktig om grenser: «Grenser er møteplasser. Grenser er identitet. Grenser er ja til tydelighet. Grenser kan absolutt overdrives, men for få grenser gjør også vondt.»

    Mange ganger tenker vi at om vi grensesetter de rundt oss i et forsøk på å grensesette oss selv, så vil omgivelsene ta det ille opp. Jeg tror det er feil. Jeg tror vi kan tjene på å vise tydelighet på hva vi vil, ønsker og kan. Folk blir trygge når jeg setter grenser (selv om jeg kan føle meg slem et øyeblikk når jeg sier nei til bestevenninnen vil ut på byen mens jeg er dønn sliten og orker ikke). Jeg blir i alle fall veldig uttrygg når noen i min bekjentskapskrets alltid sier ja. Uansett. Er jeg trygg på at personen klarer å utrykke hva den selv ønsker, så er det en fin møteplass for meg.

    Etter noen knall og fall på livets landevei, så har jeg blitt ganske god på egne grenser. Jeg forsøker å være obs på andres, men det er ikke alltid like vellykket. Kommunikasjonsformen du skisserer er absolutt et ideal. En god måte å kommunisere på, selv om jeg ikke alltid får det til, særlig når iveren blir større enn forstanden.

    Lik

    • Hei igjen Jenny, og takk for fint Skårderud-sitat! Jeg tror det er helt ok å føle seg litt slem innimellom hvis vi vet hvorfor vi tar de valgene vi tar. Grenser og tydelige rammer skaper trygghet, spørsmålet er hvor vide eller trange vil vil at de skal være, og om de skal gjelde likt for alle. Det er det ikke sikkert at de skal. Jeg øver hver dag, med vekslende hell 🙂

      Lik

  2. Det er med grenser som med annet her i verden. Ingen grenser er absolutte.
    Grensene jeg setter for meg selv, kan variere og er kanskje tøyelig, men de er mine. Og det er sjelden det er en grense.
    Jeg prøver å se andres grenser og ikke trå over dem, men det er lett å trå feil når det gjelder de næreste og kjæreste.
    God påske.

    Lik

    • Hei igjen mormor, kanksje livet rett og slett er en øvingsarena? Noen ganger blir det for lite, og noen ganger for mye av alt. Å ivareta egne grenser og andres behov, sammen med egne behov og andres grenser er en daglig balansegang, jeg kjenner kanskje ekstra på dette nå med huset fullt av påskegjester..

      Riktig god påske til deg også 🙂

      Lik

  3. Ja, respekt er også grensesetting. Både egne og akseptere andres,også de som man selv ikke kjenner.
    En annen side er at selvrespekt ikke er selvtillit, at de to sidene ved egen personlighet har forskjellig innhold og funksjon.

    Lik

    • Selvrespekt og selvtillit ja, For meg handler selvrespekten om å anerkjenne seg selv som et menneske men ønsker, drømmer og behov, mens selvtilliten har mer med prestasjoner og resultater å gjøre.

      Lik

  4. Tilbaketråkk: Komfortsoner og drager.. « fjellcoachen

Legg igjen en kommentar

