Du har to minutter fra nå!

Har du noen gang hatt følelsen av at du lot en mulighet gå fra deg? Har du noen gang gått inn heisdøra sammen med en person du har lyst til å bli bedre kjent med, uten å få sagt det du har på hjertet i løpet av de to minuttene du har han eller henne helt for deg selv? Disse minuttene du enten benytter eller lar gå fra deg, er en så allmenn tilstand at den har fått sitt eget navn, på engelsk ”elevator speech” og på norsk ”heistale”.

Når du skal presentere deg selv og det du holder på med, er to minutter gjerne den tiden du får. Tenk deg et selskap, eller en kurspause, fram med handa, presentere seg for hverandre, og så kommer spørsmålet: ”Hva driver du med, da? ”I løpet av disse minuttene blir enten høflighetsfrasene unnagjort og dere fortsetter til hver deres kant, eller du har klart å vekke interessen hos den andre til å fortsette samtalen.  Med bakgrunn i denne kunnskapen om hvordan folk virker på hverandre, har Kvinnovasjonsdeltakerne i Fjellregionen til neste samling fått i oppdrag til neste samling å gi en 2 minutters presentasjon av seg selv og sin bedrift.

Hvordan vil du bruke dine to minutter?

Jeg tenker at det er viktig å få fram nytteverdien av tjenesten eller produktet, og hvordan det kan være til glede for mottakeren.  Som coach kan jeg for eksempel si at jeg hjelper folk å sortere tanker og nå mål.

Videre er det alltid nyttig å ha et eksempel å trekke ut av ermet, gjerne et som mottakeren kan kjenne seg igjen i, og som bygger opp under nytteverdien.  I mitt tilfelle vil det kanskje være en etablerer som fikk strukturert hverdagen sin, hentet styrke til å satse og kom i gang med den virksomheten hun hadde drømt om.

Avslutningsvis forsterkes budskapet hvis du gjentar hovedpoenget, det om hvorfor det du gjør er nyttig, viktig eller verdifullt.

Fordelen med begrenset tid, er at det ikke er tid til utenomsnakk, eller til setninger som begynner med ”jo, altså..”  Rett på sak, klare meldinger og en god porsjon entusiasme gjør susen. For det er jo en grunn til at akkurat du startet med akkurat din virksomhet? Det er hva du brenner for, drømmen om noe større og gode eksempler vi gjerne vil høre om, for gjennom dette sprer du inspirasjon og tro på at det nytter for andre som står på startstreken og kjenner etter om drømmen er sterk nok til å bære dem videre…

Du har 2 minutter fra nå!

10 thoughts on “Du har to minutter fra nå!

  1. Hei igjen og takk for nyttig «servering» på nytt.
    Jeg må nok innrømme at den følelsen også har streifet meg både en og flere ganger. Som selger og som «normalt» menneske. I den grad jeg kan kalles for normal. 🙂 Jeg synes det var en fin liten påminnelse dette, da det er noen tiår siden jeg fikk breafing på dette området. Helt nytt er det ikke, men svært så nyttig. Jeg mener at massevis av slik informasjon som du og dine kommer med, også kan brukes i det daglige livet og i langt videre kretser enn jobb og drift av firma. Det er du vel sikkert ikke uenig i?

    Avgjørelsen er tatt, jeg tar det med i mine tanker for dagene fremover og skal sjekke ut om hvilke forbedringer som kan gjøres for min del. Det blir helt sikkert en god del å ta tak i. Takk igjen, fine og kreative dager fremover til deg. 🙂

    Lik

  2. Å nei, orker ikke for det krever mye tankearbeid. Vanskelig å snevre inn på to minutter. Det minner meg om forsker grand prix der de fikk fire minutter til å presentere egen forskning. Må ha vært svært vanskelig!

    Lik

    • Så bra med motstand! Savner flere diskusjoner her 🙂 Innlegget var også skrevet for de som har i hjemmelekse å bruke akkurat 2 minutter. Forsker grand prix har jeg ikke hørt om med på 4 minutter må de virkelig skjære inn til beinet og formidle kjernen av det de holder på med. Kanskje en øvelse i å formidle hovedbudskapet: «Hvorfor er denne forskningen viktig?».

      Lik

  3. Dette har du så rett i, Hedvig! Og det er så utrolig viktig! MEN: vanskelig…. 🙂 Så det er lurt å «trene» litt på dette på egenhånd, og tenke ut hva som er hovedbudskapet i det man vil si.

    Nå skal det også sies at dette er en oppgave som er gitt for å forklare essensen i en forretningsvirksomhet! Tanken er ikke at alle og en hver skal øve inne en 2 minutters presentasjon av seg selv som privatperson, som de skal bruke når de møter nye ansikter. Da er det nok best å bare være seg selv, og ikke ty til innøvde fraser 🙂
    Takk for at du deler gode tips!

    Lik

  4. Dette minner meg om en oppgave vi hadde da jeg gikk på forskerkurs. Vi skulle skrive maks en halv side om et tema, som vi etter hvert skulle skrive en hel artikkel om, men som på dette stadiet skulle være noe vi kunne sende inn til en konferansekomite. Altså et summary. Og før selve teksten var skrevet.
    Veldig vanskelig, men nyttig. Skrive presis og to the point. Men samtidig gi seg selv handlingsrom videre.
    Og dette siste tenker jeg på mht 2 min. muntlig presentasjon: Viktig å ikke lukke for endring videre. Ikke lett nei.

    Lik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s