8. mars og Kvinnovasjon

Den internasjonale kvinnedagen er snart over for i år, og jeg sitter i sofaen mett av inntrykk etter en usedvanlig aktiv og kvinnedominert dag. I kveld startet Kvinnovasjon Fjellregionen opp igjen med gamle og nye deltakere, og 43 kvinnelige gründere fulgte aktivt med på oppstartprogrammet i regi av Rørosregionen næringshage, med både faglige og kulturelle innslag.

Det har blitt noen kvinneprosjekter gjennom årene, blandede erfaringer gjør at jeg alltid er spent når mannlige rådgivere skal ha fagpresentasjoner for kvinnelige gründere, og denne gangen var det attpå til 8. mars. Hvor legger de lista? Tilpasser de budskapet til at det bare er kvinner i salen? Og hvis de tilpasser, behøver det bety at de treffer bedre? Hva vet de om målgruppa si egentlig? I kveld trengte jeg ikke ta med denne bekymringen inn, her var det ingen overbærende flørt med deltakerne, ingen undervurdering av kompetanse eller av motet til å satse, bare ren kunnskapsformidling og relevante tema. Herlig!

Etter å ha vært innom flere av de yngre bloggerne jeg følger i dag, ser jeg at den evige koflikten mellom drømmejobben og rollen som supermamma, og ikke minst valgfriheten i hvordan løse denne konflikten, opptar generasjonen som kommer etter slik den opptok oss. Et raskt overblikk over dagens kvinnovasjonsdeltakere, viser at livet har mye å by på også etter småbarnsperioden. Noen ganger blir ideer og drømmer satt på vent, og kanske er det helt riktig å la noen prosjekter modnes før de settes ut i livet også? Det er aldri for sent, og livserfaring er en verdifull ressurs også ved nyetablering.

Jeg gleder meg til å følge denne gjengen videre, både på fellessamlingene og som gruppecoach. Gratulerer med dagen jenter, uansett hvilken fase dere er i livet! Uansett hva du tror du er, er du alltid mer enn det. 🙂

7 thoughts on “8. mars og Kvinnovasjon

  1. » I kveld trengte jeg ikke ta med denne bekymringen inn, her var det ingen overbærende flørt med deltakerne, ingen undervurdering av kompetanse eller av motet til å satse, bare ren kunnskapsformidling og relevante tema. Herlig!»

    Kan hende det var en følelse av likeverd som gjorde opplevelsen god?

    Lik

  2. Først rygget jeg litt tilbake, etter å ha lest dette innlegget, noe sent, men like fullt datert på kvinnedagen. Skal jeg våge meg til å skrive noen ord, var tanken som kom…:) Som så ofte ellers, stopper de ikke for det, tankene mine. Det kan være fordi at vettet ikke er på riktig plass, eller kanskje for at jeg har tro for likeverd mellom mannen og kvinnen. 🙂 Kanskje flere betraktninger rundt dette også kan gjøres, men står over det. Det kan jo tenkes jeg kan komme til å begi meg ut på noe slik at jeg tråkker i salaten. Og på en slik dag, skandale!

    Så var spørsmålet, hva skal min kommentar være. Jeg velger den noe lettvinte, men ellers så godt mente, som forøvrig andre kommentatorer også har brukt. JA!

    Lik

Legg igjen en kommentar

