It’s time out

Når stoppet du sist opp for å tenke etter hva du egentlig holder på med, eller rett og slett for å være i øyeblikket og nyte det? Er du av dem som har din egen tenkestubbe ute i skogen et sted, eller er det alltid et eller annet du skal rekke?

Som barn var jeg flink til å stoppe opp. Ja jeg var så flink til å stoppe opp at de andre ikke gadd vente på meg. Noen ganger ble det litt vanskelig, andre ganger gjorde det ingenting, jeg hadde tross alt et kott, ei lommelykt og ei bok, det var alt som trengtes for å skape min egen, hemmelige verden.

Noe har skjedd på veien. Kalender, dato og klokkeslett preger en stadig større del av hverdagen min. Og jeg er ikke alene. Min forrige jobb besto blant annet av årlige samarbeidsmøter med bedriftsledere. Det var jeg som ringte og avtalte møtene. De lot det skinne gjennom at de egentlig ikke hadde tid, men når samtalen først var i gang, kunne den vare både en og to timer, og ofte var det jeg som til slutt tok initiativ til å avslutte og gå videre. Hvorfor? Fordi vi snakket om nettopp dette, om hverdagen som sluker deg, og om spørsmålene du aldri gir deg selv tid til å svare på. Hvordan trives jeg i lederrollen?  Hvordan er balansen mellom jobb og fritid? Hva er viktig for meg videre framover? Hva ønsker jeg å endre? Selv om vi ofte ikke setter av tid til dem, er dette spørsmål som stadig kverner i hodene våre, rett og slett fordi de er viktige.

Mange av de tingene vi gjør, gjør vi fordi de er konsekvenser av andre ting igjen, og av prioriteringer vi gjorde for lenge siden. Men vi glemmer å spørre om disse prioriteringene fortsatt har gyldighet. Paulo Coelho fortalte i boka Zahir om bakgrunnen for de europeiske jernbaneskinnenes standardavstand i forhold til hverandre. De er beregnet ut fra den optimale avstanden mellom  hjulene til hestekjerrer som skulle frakte folk og varer på smale kjerreveier i Sør-Europa for flere hundre år siden. Er denne avstanden like gunstig for morgendagens lyntog?  (fortsetter under bildet..)

It's time out

En erfaren coach kollega har valgt å etablere sin egen bedrift som hun rett og slett har kalt It’s time out, og målgruppa hennes er ledere som har behov for  nettopp dette, å sette seg ned på en stubbe eller i et kapell eller et helt annet sted, finne tilbake roen og spørre seg selv: Hva vil jeg nå?

Tar du time out? Hvor finner du ro og ny energi i ditt liv? Er det best å være alene og kjenne på stillheten, eller foretekker du å ha noen å snakke med? Slike ting lurer jeg på…

6 thoughts on “It’s time out

  1. Lurer du ikke på noe, finner du heller ikke ut noe, var standardsvaret jeg fikk av min farfar, når jeg kom med mitt: Jeg lurer på….. Så fortsett med det 🙂
    Hva vil jeg nå?
    Jeg vil helst fortsette med mitt liv, sammen med ham jeg valgte, mange år tilbake.
    Siden jeg ikke vet hvor lenge vi har oss, blir dette spørsmålet ofte til: Hva vil vi?
    For å kunne mestre, finne ro og energi til å ha et best mulig liv, sammen velger vi å gi hverandre rom og tid til være ham og meg. Hver for oss og sammen.
    Jeg finner min ro i mine bøker, han i sine.
    Jeg finner roen i å skape, enten ved hjelp av farger, foto eller et eller annet håndarbeid om fingrene vil. Han i sine turer sammen med katten eller ute i hagen.
    Energien øker (en smule i alle fall) når vi får små i huset (og du verden så slitne vi er etterpå).
    Og som alltid, en god samtale gir ro. Men alt dette gir ingen fasitsvar for dagen i morgen, den har ikke kommet ennå. Hva vi velger eller jeg velger i morgen, kan være noe annet enn det jeg valgte i dag.
    Så nå ble du i alle fall ikke noe klokere 🙂
    Ha en fin kveld. 🙂

    Lik

  2. Fint og tankefullt innlegg!

    Du nevnte at du ofte snakket med bedriftsledere som lot det skinne gjennom at de egentlig ikke hadde tid, og at det til slutt var du som måtte avbryte.

    Jeg tenker kanskje at siden de har tidspress i arbeidet sitt, så er dette noe som de har automatisk lagt seg til i samtaler, slik at de ikke skal såre samtalepartnerne sine. De er nødt til å fatte seg i korthet det meste av tiden. Egentlig har du kanskje en «audition» i starten av telefonsamtalen hvor du beviser at du er verdt tiden deres, og hvis de ikke synes det er verdt tiden så kan de henge opp røret uten at noen av dere taper ansikt. De har rett og slett ikke tid, det sa de jo i utgangspunktet.

    De jobber neppe 80 timers uker, alle sammen.

    Ellers kan jeg sikkert tenke meg at lederrollen vil være nyttig å prate om, for dem som er ledere. For det er jo sikkert en ensom rolle, på mange måter. Du skal omgås mange, og er i prat med mange. Men siden du skal ha ansvaret, skal du opprettholde en slags fasade, holde spillet i gang og det kan være vanskelig å være helt seg selv.

    Paulo Coelho reiser et interessant spørsmål. Men jeg er egentlig glad for at det har blitt som det har blitt. Hvis vi skulle ha tenkt på hva som hadde blitt mest effektivt og samfunnsøkonomisk, hadde vi kanskje bodd i svære metropoliser, med alt innenfor kort avstand av hverandre. Med historiens lange løp, er det ingen vei tilbake. Loddet er kastet. Det blir ingen logikk. Kaos hersker. Gudskjelov.

    Lik

  3. Jeg jobber med saken. Er i en langsom opptrappingstid fra å ha «gått på veggen». Og jeg prøver å finne meg øyeblikk i nuet – der det ikke er noe stress, som man sier. Har gått til kommunikolog og coach, og fremdeles coach, NLP. Har startet på utdanning Coaching og ledelse på Høyskolen i Vestfold. For å forhåpentlig bli en coachende leder. Utrolig spennende!

    Lik

    • Velkommen hit, Ellen, fint at du deler historien din! Det er spennende, og et privilegium å få lov til å bli bedre kjent med seg selv samtidig som du samler kompetanse andre kan dra nytte av..

      Lik

Legg igjen en kommentar

