«Men hun ble jo med han på rommet?»

Ja, og så?, tenker jeg.  Denne, og lignende kommentarer, er nemlig en klassiker i etterkant av nye overgrepssaker som rulles opp, og jeg kjenner at den gjør noe med meg langt inn i det innerste av grunnverdiene mine. Hver gang. Jeg som lever av å få folk til å se ting fra flere sider, kjenner at akkurat her finner jeg bare én side å se saken fra. Den heter respekt og menneskeverd. I mitt bilde av verden fører det med seg følgende kjøreregler:

  1. Seksuelt samkvem mellom to parter skal bare foregå når begge ønsker det.
  2. Å bli med noen på rommet er ikke ensbetydende med å ønske samleie.
  3. Flørt eller åpenlys beundring er ikke ensbetydende med å ønske samleie.
  4. Ungdomstida skal blant annet brukes til å teste ut egne grenser, det gir ikke voksne rett til å pushe disse grensene.
  5. Når man i tillegg er rollemodell og mentor, gir det et spesielt ansvar i forhold til punkt 4.
  6. Det er til enhver tid lov til å ombestemme seg, og det skal respekteres.
  7. Nei kan sies med mer enn ord.
  8. Ingen er noen sinne skyld i å ha blitt utsatt for overgrep. Det er heller ikke der skammen skal ligge.

Vi er alle ansvarlige for å sette våre egne grenser, og vi er alle ansvarlige for å respektere andres. Men det er ikke lett å sette egne grenser når maktubalansen er et faktum. Hovedansvaret ligger altså, slik jeg ser det, hos den som skal respektere disse grensene, spesielt når det gjelder egen og andres seksualitet..

19 thoughts on “«Men hun ble jo med han på rommet?»

    • Mye ikke bra her, Bente, velkommen inn forresten! Alkohol til mindreårige er en, og misbruk av posisjon en annen, og enda har vi ikke begynt å diskutere selve handlingen som er anmeldt. .

      Lik

  1. Ja, jeg har sett overskriftene i avisene, men ikke lest så mye. Jeg er jo helt enig.

    Jeg tenker at fra mannens side, så er det komplisert å tenke på alle reglene om flørt, gå til rommet, være mentor ogsåvidere. Hvis kvinnen eller jenten sier nei, eller gir motstand, så er det full stopp. Punktum. Det er enkelt å forholde seg til og intuitivt.

    Bortforklaringene….alle vet jo at det er det. Og så fra jentens side skal det ende i skam? Og hva gjorde jeg galt?

    Det vil alltid være mulig å rasjonalisere bort overgrep. «Hun ble med ham inn i huset»…»Hun ble ham på veien mot huset»….eller hva det nå er.

    Lik

  2. Velkommen hit, Gambetti, og takk for konstruktivt innlegg! Ja, jeg ser også det kompliserte i situasjonen, men noen ganger er det likevel riktig å skrelle bort all innpakningen og hvis’er og men’er og gå rett til kjerneverdiene, dvs der du har ditt «Punktum.». .

    Lik

  3. Tilbaketråkk: Hva er egentlig respekt – del 2 | fjellcoachen

  4. Makt kan korrumpere. Det skal stor styrke til å forvalte makt . Synd at mange maktmenn ikke har den styrken… Ikke første eller nestsiste gang i historien dette, dessverre…

    Lik

    • Velkommen hit, Hanne! Jeg tror dessverre du har rett. Desto viktigere å gi en stemme til de som utsettes for overmakt.

      Lik

  5. Tilbaketråkk: Slik er han, og hun er jo sånn… | fjellcoachen

Legg igjen en kommentar

