S*T*O*P

Stop

Think

Organize Thoughts

Proceed (fortsett)

Jeg tegnet disse bokstavene på tavla til ei gruppe for ei stund siden, og sa noe om at dette kunne være en nyttig øvelse. En av kursdeltakerne spurte om jeg brukte øvelsen når jeg var sint, for å forhindre spontane utbrudd? Jeg måtte innrømme at det sikkert ville vært lurt en gang i blant, men den virkelige nytteopplevelsen har jeg hatt når jeg har klart å forhindre et spontant: «Ja det kan jeg godt gjøre!», et svar jeg ellers er i overkant disponert for å gi.  Har du tenkt over at en person som ringer for å be om en tjeneste, har hatt god tid på å forberede forespørselen, mens den som tar imot samtalen, blir tatt mer eller mindre på senga? Våren er for eksempel tid for årsmøter. Alle foreninger har en valgkomite med en obligatorisk ringerunde foran seg, og kanskje står du på den ringelista.

Stop: Be om ei tenkepause, du trenger ikke svare med det samme.
Think: Tenk, hva slags forhold har jeg til denne foreningen? Hva ønsker jeg å bidra med? Hvordan er situasjonen min ellers? Hva er viktig videre framover?
Organize thoughts: Sett sammen svarene på spørsmålene du nettopp har stilt deg, og ta stilling til hvorfor du kan tenke deg å svare JA eller NEI.
Proceed: Nå kan du ringe opp igjen, eller være forberedt når de ringer tilbake.

Lykke til!

7 thoughts on “S*T*O*P

  1. Først og fremst hjertelig takk for at du fant meg og bloggen min, slik at jeg fant din. 🙂
    Har nå vært en rask runde gjennom noe av den, men her var det mye med kjøtt på beina for meg. Så jeg kommer tilbake ved en senere og mer våken tid på døgnet og gjør mine studier videre. 🙂

    Når jeg hører Tolga, minnes jeg ei påske for mange år siden, da vi leide en gård der. Jeg minnes tilbake til en åpning av påska med fluesanking hvor støvbrett etter støvbrett måtte måke ut de små, men alikevel så store dyrene med vinger. Det ble ei påske vi aldri vil glemme i omgivelser vi likte så godt.

    Nå har jeg fått et nytt møte med «bygda» og en innbygger som jeg gleder meg til å bli mer kjent med og som helt sikkert vil lære meg et og annet til nytte og glede. Tusen takk, så lenge! Håper vi sees snart igjen!!

    Lik

  2. Tilbaketråkk: Hvis…, så…, to viktige ord! | fjellcoachen

  3. Tilbaketråkk: Oops, I did it again.. | fjellcoachen

  4. Tilbaketråkk: Fire ønsker i adventstida | fjellcoachen

Legg igjen en kommentar

