En liten nyttårshilsen

I år sender jeg gode nyttårsønsker med Karin Boyes dikt

I rörelse

Den mätta dagen, den är aldrig störst,
den bästa dagen är en dag av törst.

Nog finns det mål och mening i vår färd –
men det är vägen, som är mödan värd.

Det bästa målet är en nattlång rast,
där elden tänds och brödet bryts i hast.

På ställen, där man sover blott en gång,
blir sömnen trygg och drömmen full av sång.

Bryt upp, bryt upp! Den nya dagen gryr.
Oändligt är vårt stora äventyr.

Bryt upp, bryt upp..

9 thoughts on “En liten nyttårshilsen

  1. Takk.
    Jeg vil gi deg Gunvor Hofmo.

    Jeg vil se mot stjernene
    over nattblank sjø
    som synger, synger:
    Deilig er natten,
    deilig er dagen,
    ingen av dem skal dø!

    Jeg vil hjem til menneskene –
    som en blind
    gjennomstråles i mørket
    av sorgens stjerneskinn,

    Fra : Jeg vil hjem til menneskene 1946
    Godt nytt år 🙂

    Lik

  2. Hei og godt nyttår! Veldig fine dikt.
    Henger meg på diktstafetten, med respekt for damene Boye og Hofmo som begge er blant mine favorittpoeter.

    MIDT IMELLOM
    står midt imellom
    inne og ute
    taushet og lydlighet
    det faststivnede og det bevegelige

    kommer fra umerkelighet
    på vei til synlighet og hørbarhet
    fra annerledes til annerledes
    men på en annen måte
    ny men allikevel gammel
    ny på en ny måte

    verken i går eller i morgen
    men midt imellom
    nå i dag

    Lik

  3. Joda, jeg skriver dikt. Hvor mye andre får ut av dem vet jeg ikke. Men det var noe i Boyes dikt og også Hofmos som fikk meg til å huske på dette diktet. Nyttår anses jo som overgang og mulighet for endring.

    Lik

Legg igjen en kommentar

