Gründerliv og førjulstid

Denne uka ble jeg invitert på feiring av ettårsdag for Fjøsakademiet, ei spennende kulturbedrift, og helt i begynnelsen av 2011 var det vennefest for Hoppsalantan, en annen nykommer i gründerverden. For meg utgjør det en alle tiders markering av start og slutt på enda et arbeidsår der jeg har fått følge ei fargerik gruppe mennesker som på hvert sitt vis følger drømmen sin.

Det er noe eget med gründere, de er ikke helt som alle andre. Jeg fant dette vesle diktet på bloggen til Volavare her om dagen, og tenkte at akkurat dette beskriver gründersjelen:

“Det kan bli vanskelig!” sa Tvilen
“Det kan være risikabelt” sa Frykten
“Det lønner seg kanskje ikke” sa Fornuften
“Gjør det likevel…” hvisket Hjertet… ♥

For hva er det ellers som gjør  at mennesker gir avkall på faste jobber, økonomisk trygghet og  forutsigbar arbeidstid for å starte opp noe som gir det stikk motsatte? Jeg har tidligere snakket varmt om tid til familie og venner og andre som trenger litt oppmuntring i førjulstida. Selvfølgelig mener jeg det også.

Men de aller fleste gründerne jeg kjenner, bruker  førjulstida til å utvide åpningstidene, selge klær og treleker og andre julegaver, arrangere teaterforestillinger og konserter, invitere til kunstutstillinger, reise rundt på julemesser, bake opp og selge flatbrød, lemse og lokalbakst, legge til rette for hyggelige mat- og kaféopplevelser, produsere og selge keramikk, holde foredrag og ta imot klienter som gruer seg til jul. Hvordan disse gründerne rekker å forberede sin egen jul vet jeg ikke, men de bidrar ihvertfall til å berike vår hverdag og gjøre våre juleforberedelser til en mangfoldig og innholdsrik opplevelse.

Takk til alle dere som følger hjertet og drømmen! Og måtte dere ha familie og venner som virkelig verdsetter det faktum at dere gjør en forskjell for mange i førjulstida.

Og til alle dere som skal innom ei julemesse, ei juleforestilling eller en liten butikk før jul, send en vennlig tanke til de som har lagt ned mange timers arbeid for at akkurat du skal få tilgang på akkurat denne opplevelsen🙂.

9 thoughts on “Gründerliv og førjulstid

  1. Så fint for meg å få innblikk i gründerverden. Jeg har selv alltid hatt relativt trygge jobber. Allikevel identifiserer jeg meg med noe i det du skriver, og jeg tenker at jeg nok har vært en gründer innen faget mitt, i de jobbene jeg har hatt. Har alltid forsert grenser og vært kreativ når det gjelder å få andre i gang, med deres kreativitet.
    Jeg kjenner at verdiene mine ligger et annet sted enn å tjene penger, så her opplever jeg vel av og til en liten konflikt. Akkurat nå undrer jeg meg over hva jeg skal bruke livet til fremover….

    Lik

  2. Hei gamle ugle, i mitt hode er en gründer først og fremst en person med skapervilje og utforskertrang, en som stiller spørsmål og tør å bryte grenser. . Uten disse egenskapene lar også inntjeningen vente på seg. Og til deg, gamle ugle, kanskje du skulle forsøkt et verdiintervju eller veivalgscoaching, begge er nyttige avklaringsverktøy med tanke på valg for framtida🙂.

    Lik

  3. Hei igjen, ja jeg kobler ved dette med gründer til entreprenørskap som jeg selv er involvert i, men da pedagogisk entreprenørskap. Og er over gjennomsnitt opptatt av prosesser ja.
    Intervju ja, jeg takker for ideen. Foreløpig intervjuer jeg meg selv i tillegg til å vente på at svaret skal komme til meg. Har stort sett god erfaring med det gjennom livet. Ting pleier å bli tydelige, og de ordner seg på en eller annen måte. Verdimessig oppfatter jeg meg selv som ganske avklart. Men litt på tvers av tiden kanskje, som andre gamle kjerringer?
    Av og til tenker jeg at jeg bare vil være en som gjør oppgaver vi har rasjonalisert bort. Og uten en masse skjemastyr og mas og kontroll.
    Vet ikke om andre kjenner seg igjen i dette?

    Lik

  4. Synes det er helt greit å være på tvers av tiden jeg, stille spørsmål og holde på verdiene sine. Ikke alle forandringer er framskritt. Her jeg sitter omkranset av mandariner og pakkepapir, vil jeg forresten hylle to framskritt i oppvarmingsverden: varmepumpe og konveksjonssovn. Begge kommer godt med når kulda setter inn. Riktig god lørdagskveld!

    Lik

  5. Vil ønske deg en god lørdagskveld også, det hørtes koselig ut der hos deg; varme, mandariner og innpakkingsremedier.
    Ellers så tenker jeg videre på dette med forandring. Fra hva? Til hva? Kanskje tilbake til noe vi har mistet, som vi muligens trenger? Hva er orienteringspunktet for hvem? Kan man bli gründer på andre måter, som kanskje er nye eller nygamle?
    Som du ser har du stimulert meg til videre filosoferinger og det er jo bra.

    Lik

  6. Er det ikke et gammelt ordtak som heter «å kaste ut babyen med badevannet»? Vi må aldri slutte å stille spørsmål. Hvorfor begynner noen filmskapere å lage svarthvittfilm igjen, hvis det kke er for å skrelle bort støy og uro og flytte fokus tilbake til hovedbudskapet?

    Lik

  7. Absolutt enig. Mye gammelt dukker opp igjen også, med små variasjoner, men gjenkjennelig ja.

    Egentlig er jeg litt opptatt av forholdet mellom rammer og frihet / rom for kreativitet. Jeg har vært en slags pioner innen mitt fagfelt, og har fått lov til å utfolde meg. Nå opplever jeg vel egentlig at frirommet, det som hegnet om kreativiteten og opplevdes som meningsfylt, det begrenses stadig mer. Så hva gjør man da, spør jeg meg selv, og jeg venter på svar.

    Lik

  8. Tilbaketråkk: Gründerliv og oppgjørstid.. | fjellcoachen

Legg igjen en kommentar

