Tida før jul…

Hvis du skulle beskrive desember på sitt aller beste, hva ville den inneholde? Hvilke bilder ser du for deg, hva hører du og hvordan er tilstanden din?  Skyv bort alle skulle- og burde tanker, og beskriv en drømmedesember. Hva kommer opp? Er det lukta av nystekte pepperkaker og nyvaska gulv? Samling rundt bordet med julekort eller -pynt? Eller er det den vinkvelden med gode venner som er så lenge siden sist? Å delta på strikkeaksjonen for de hjemløse i Oslo? Ferietur til India? Eller rett og slett nedtrapping etter en hektisk høst med ei god bok i sofaen?

Tatt lille juleaften 2009

Hvordan kan du skape deg akkurat den førjulstida du ønsker? En god start kan være å finne drømmen: Hvordan vil jeg at mi førjulstid skal være? Når du vet hvordan du vil ha den, er det lettere å finne ut hva du trenger å gjøre for å få det til. Er det noe du kan kutte ut? Er det noe du ofte gjorde før som du vil hente fram igjen og børste støv av? Er det på tide med ei samtale om ansvarsfordeling i heimen, ikke om hva som er feil, men om hvilke endringer du ønsker deg og hvorfor det er viktig?

Er det noe som kan hindre deg i å få til desemberdrømmen? Med noen små justeringer er kanskje ikke disse hindrene like uoverkommelige som du har tenkt? Kanskje går det an å justere litt på drømmen også, bare du beholder kjernen.

Jeg vet hva som er viktig for meg i desember, og det er tid. De årene broren min og jeg  bodde på samme sted, var høydepunktet lille julaften en snau time før midnatt. Da kom han innom meg som siste stasjon på rundturen. Pakkene var levert, skuldrene senket og vi satt og snakket ut i de små timer…

12 thoughts on “Tida før jul…

  1. Jeg er stort sett glad for at november har reist sin vei, så desember er stort sett god, nesten uansett hvordan den ter seg.🙂
    DA kan jeg finne igjen meg, som jeg helst vil være.🙂

    Lik

  2. For hvert år som har gått i livet mitt nå, så har jeg tonet ned mer og mer av det jeg tenker på som forberedelsesstress. Jeg kjenner at det viktigste er å gripe øyeblikket, gjøre det hyggelig her og nå, det enkle er ofte det beste. Og ikke ta julen på forhånd. Og jeg har i sum mye mindre jeg må ha gjort til jul, både førjulstiden og selve julen har blitt enklere, men kanskje kvalitativt bedre (for meg)?

    Lik

      • I dag har huset mitt vært fylt av godlukt. Min eneste julebakst, en engelsk fruktkake full av krydder og andre godsaker, har tilbrakt timer i stekeovnen. Langsom bakst, deilige dufter, deilige smaker om noen uker, for kaka må lagres for å bli god.
        Liker denne langsomheten, liker den virkelig godt. Kvalitetssøndag.

        Lik

        • Slow food… Min venninne lager denne kaka allerede i august og dynker den med godsaker med jevne mellomrom utover høsten🙂 Må innrømme jeg var litt skeptisk til å smake på den i januar, men den var nydelig..

          Lik

  3. Tror nok du er ine på hva en drømmejul ville vært for meg sånn helt på tampen av det du skriver: tid. Ro og tid og null stress. Tid til å ikke la alle må, skal, bør og den slags styre i det hele tatt. For min del er den beste delen av jila 1. juledag. Da er alt lukket. Det hersker en stillhet ute og inne som ingenting bryter. Gjerne med et nytt lag av melishvit snø som ytterligere demper lydene. Det er så få igjen av disse «stille dagene» i samfunnet vårt. Håper vi har vett nok til å ta vare på de vi har…
    God førjul til deg!

    Lik

  4. Akkurat nå fikk jeg veldig lyst til å feire jul i India. Og det hjalp ikke at Vagabond kom i posten med en nydelig bildeserie fra Rajastan. Skal jeg ta med til deg?

    Lik

Legg igjen en kommentar

