The danger of a single story

Vedlagt finner du videoen The danger of a single story,  et tankevekkende foredrag på 18 verdifulle minutter av den nigerianske forfatteren Chimamanda Adichie. Hun beskriver hva som skjer hvis vi bare får fortalt én historie om en person, ei gruppe eller et folkeslag. Én historie fortalt mange ganger, fører til stereotypier, beskrivelsen blir ikke nødvendigvis feil, men den blir ufullstendig. At en person er fattig, betyr for eksempel ikke at han mangler andre ressurser.

En stadig tilbakevendende setning i coaching er: Uansett hva du tror du er, er du alltid mer enn det. Men det må jo også bety at uansett hva du tror andre er, er de alltid mer enn det? Før jeg har gått i kundebesøk til en ny kunde, har jeg opplevd å bli fortalt hvordan denne kunden er. Ved å velge vekk å ta med den informasjonen, har jeg opplevd den samme kunden fra helt andre sider. Jeg har også opplevd å bli overrasket fordi en litt forsiktig jurist fortalte meg at han er en habil tangodanser. Og jeg har opplevd en tung alkoholiker ta grep om livet sitt og bryte med flaska fordi noen trodde at han ville klare det.

Mer alvorlig er det at den éne historien (les:generalisering) stadig vekk får lov til å prege mediebildet og historiefortellingene, blant annet i innvandringsspørsmål. Muslimer kategoriseres som ei gruppe, og afrikanere som ei annen, selv om nyansene og mangfoldet innenfor en  stor religion eller et helt kontinent er så mye, mye større. Ja, jeg ser at det er fristende å filtrere informasjon og stenge ute den eller de delene som ikke passer inn i vårt bilde av verden. Vi finner lett eksempler som støtter opp under det bildet vi har valgt, og dermed reduserer kompleksiteten, men hva går vi glipp av da?

Chimamanda Adichie har gjennom sine bøker både utfordret meg og gitt meg ny innsikt. Hun skriver blant annet om å være nigeriansk kvinne i dag, om ulike kulturpåvirkninger og om Biafra-krigen, en krig som i min barndom kom inn i stua som den aller første opplevelsen av nød og elendighet i verden. For 2 år siden visste jeg ikke en gang at Biafra-krigen foregikk i Nigeria. Og det hun beskriver i bøkene sine er så mye mer enn den éne historien om de sultende Biafra-barna.

Anbefalt lesning av Chimamanda Adichie :

En halv gul sol, en roman om livet til en nigeriansk middelklassefamile før, under og etter Biafra-krigen på 60-70 tallet. Sterkt, til tider hjerteskjærende, men også vakkert og nyansert.

Kvelningsfornemmelser, en novellesamling om båndene som binder kvinner og menn, foreldre og barn, Nigeria og USA.

Chimamanda Adichie avslutter foredraget sitt med å oppfordre til å fortelle de mange historiene, få fram nyansene, beskrive menneskene og variasjonene mellom dem. Jeg slutter meg til den oppfordringen🙂.

Jeg vil forresten også anbefale bloggen Bak rosa burkaer og gule mullahskjegg, som til stadighet tar opp kampen mot the one single story, sist i Veien til misforståelser er brolagt med gode intensjoner.

11 thoughts on “The danger of a single story

  1. Vi velger ut fra de informasjonene vi vi velger. Derfor får den ene historien alltid så stor makt.
    Det så man godt under den annen verdenskrig. Og mang en journalist har plukket visdom fra hr. Göbbels store lager.
    Og som menneskene da, gjør vi det samme i dag. Tror på den ene historien.
    Men alt har flere sider og mange fasetter, vi kan velge å se dem også.
    Ha en fin dag.

    Lik

    • Jeg tenker at vi trodde på den ene historien etter krigen også, der alle tyskere var slemme og tyskertøsene nederst på rangstigen. I fjor leste jeg min første (og hittil eneste) bok om å vokse opp som barn i Tyskland under krigen. «Boktyven» heter den, og gjorde dypt inntrykk på meg, ikke minst fordi jeg oppdaget at det er en del av historien jeg ikke har ofret en tanke før de siste årene.

      Lik

      • Vi tror så lett. Kanskje for lett? Godtar, uten å tenke videre?

        En liten digresjon: I min klasse på folkeskolen (det het det da) skulle vår «frøken» gi oss lærdom om så mye. Hun lærte oss om at det alltid er flere sider av nesten hva som helst. Hun hadde elever som var født i en transittleir for jøder og annet krigsgods. Hun hadde elever hvis foreldre hadde vært involvert ganske så heftig i NS og deres virksomhet, Datteren til en finsk høyere offiser var min medelev og i tillegg en av dem som kjærligheten hadde gitt tysk far og norsk mor. Hun lot oss lære av hverandres historier. Et ekstraordinært ,menneske.
        Heldige meg.

        Lik

  2. Først – har lest Boktyven, en fantastisk bok både innholdsmessig og litterært.

    Det finnes alltid mange historier å fortelle om samme sak, og det gjelder vel å huske på det. Av og til minnes jeg undervisningsopplegget til en av lærerne jeg hadde da jeg studerte drama. Vi jobbet med Hamlet og spilte en oppdiktet situasjon i forbindelse med skuespillet. Vi skulle være plassert ulike steder på borgen og fortelle hva vi så, den natta mordet skjedde. Har senere brukt det som en påminning til meg selv om de mange vitner. Du er bare et av dem, sier jeg til meg selv, her er et annet vitne.

    Kanskje lurt å minne hverandre på verdien av det subjektive, hos hver enkelt? I vår tabloide og travle tid blir det kanskje slik at den som trenger gjennom hurtigst og minst mulig nyansert (?) «vinner»?

    Da jeg jobbet med mennesker som hadde mapper som fulgte dem, valgte jeg som oftest å vite så lite som mulig, bare det helt nødvendige, før jeg traff dem og opplevde dem selv, i samspill med meg. Etterpå leste jeg mappene.

    Lik

  3. Tilbaketråkk: Hvilken sommer har du hatt? « fjellcoachen

  4. Tilbaketråkk: Fordomsfull, jeg? | fjellcoachen

  5. Tilbaketråkk: Det var til pass for…! | fjellcoachen

Legg igjen en kommentar

