Du kan ikke både øve og se bra ut samtidig

Det er morsomt å bla i gamle papirer.  Jeg nevnte i Hva er en konflikt at jeg i 1995 som ung leder i et turbulent miljø med ekstremt store utfordringer, hadde et møte med den mye omtalte veggen, og at jeg kom styrket ut på den andre siden. Her om dagen kom jeg over en uttalelse skrevet av en fagperson jeg brukte da, og nå ser jeg at mye som står der, er av allmenngyldig verdi. På en drivertest fra Institutt for organisasjonsutvikling viste det seg at jeg hadde størst utslag på «vær snill» og «vær perfekt».  Det er da fagpersonen skriver:

«Tatt i betraktning at … er en meget velutrustet ung kvinne med egne meninger og evner til å foreta egne vurderinger om det som skjer rundt henne, er disse innvendige budskapene vanskelige å håndtere. Det er umulig å markere seg og samtidig være snill. Det er umulig å være kreativ og samtidig være perfekt. Kreativitet innebærer alltid en periode med prøving og feiling. Den innebærer at en kanskje også må finne utradisjonelle løsninger som i forhold til et gitt normsystem, så absolutt ikke er innenfor rammen av det perfekte.  ….. Det er hennes viktigste oppgave framover å slåss mot stemmer som sier hun burde være noe som vil hindre henne i å utvikle seg slik hun ønsker.»

For en gavepakke å få tidlig i voksenlivet :-) Jeg sier ikke at disse konfliktene er borte for alltid, men jeg kjenner igjen situasjonene når de oppstår, er bedre forberedt og har flere verktøy til å takle dem.

Når du møter en ungdom i opposisjon, som  ikke gidder, synes det meste er teit eller kjedelig, og at lærerne hører hjemme på museum,  hva tenker du da? Jeg har følgende teori, ikke dokumentert så vidt jeg vet, men jeg tror det er omtrent slik: Opposisjon er ei rolle det er trygt å være i, ei rolle det går an å mestre uten så mye øvelse, og som gir inntrykk av en viss kontroll. Det er også ei rolle som gir aksept hos jevnaldrende. Hvis du legger arbeid i å være flink/perfekt derimot, innebærer det en kontinuerlig periode av prøving og feiling, og en 15 åring vet godt at det  ikke går an både å øve og se bra ut samtidig. Jeg tror mange ønsker å lære og å utforske, men er redd for ikke å være bra nok. Da er det tryggere å øve på å sløve, enn på å være flink, og samtidig riskere å ikke få det til…..

14 thoughts on “Du kan ikke både øve og se bra ut samtidig

  1. 1: Det perfekte er alltid kjedelig.
    2: Perfeksjonisme til en viss grad, kan man alltid strebe etter.
    3: Ved å eie et problem, for eksempel, «Jeg er som jeg er, drit og dra!» slipper man omkostningene med å endre seg, ta hensyn, vokse og yte. Man har alltid et problem å skylde på.
    4: Vi (omverdenen) stiller uoppnåelige krav til våre medmennesker. Både når det gjelder gestalt, intellekt, yteevne, logikk og hjertevarme forlanger vi – perfeksjon…..

    Ha en god dag🙂

    Lik

  2. Når det gjelder kreativiteten, så drepes den hvis man vurderer hele tiden. Med vurdering mener jeg god / dårlig osv etter en eller annen norm,. Det er ikke lurt å tenke for mye på produktet i det hele tatt, underveis. Hvis produktet er gitt, blir da prosessen kreativ? Er det bare veien til et gitt produkt som skal være kreativ?
    Min erfaring med mennesker er at de låser seg når de tenker for mye produkt og ikke klarer være i prosessen for dens egen skyld. En periode med kaos, som innebærer prøving og feiling, er nesten uunngåelig.
    Det perfekte, hva er nå det? Hvis det er noe uangripelig, eller etter en mal, ja så høres det uinteressant ut, mer som reproduksjon eller modellert kopi. Men hvis det handler om noe nyskapende, noe vi ikke kan forestille oss, da lyder det annerledes. Men kanskje er ikke ordet perfekt det ideelle her, med de assosiasjonen jeg for min del har til det. Perfekt-ordet gjør nesten vondt, for meg, kjenner jeg.

    Lik

    • Å skulle skotte på et forbilde i en kreativ prosess gjør prosessen om til «arbeid». Misforstå riktig.
      Å være kreativ krever arbeid, men ikke «arbeid». Kreativitet er å boble som champagne, fosse over som en ristet colaboks, sprute gale, morsomme, brukbare, mislykkede «halvfabrika» ut, til man samler, smir og danner et ferdig produkt, som neppe er fiks ferdig, men et brukelig utgangspunkt, tror jeg

      Ha en vakker ettermiddag🙂

      Lik

  3. Kreativitet krever fagkunnskap, kunnskap om de prosessene som fører fram til et produkt, ikke om produktet i seg selv. Den kunskapen har man ikke før produktet er ferdig.

    Derfor er det lettere å sløve seg fram, fordi man vet at man mangler hele eller deler av kunskapen som trengs for å løse en utfordring.Og med så komplekse utfordringer som man står overfor i dag, uten nødvendig kompetanse, da blir det lett å sette seg ned og la verden gå sin gang uten å delta aktivt selv

    Original Kamelrytterske, bare på Karavanseraiet.no, om aktivisering i klasserommet

    Lik

  4. Mormor: følger deg i bobling osv., men tror den kreative prosess kan ha litt ulik «design» hos forskjellige mennesker. Mer eller mindre voldsomt, smult, i rykk og napp…

    Kamelryttersken: Forholdet mellom kreativitet og kunnskap ja. Det kommer an på begrepsforståelsen det. Jeg mener veldig små barn kan være svært kreative i sin omgang med ulike media, kanskje fordi de ikke har rukket å få alt for mange sperrer. Uttrykket deres kan være sterkt og originalt. Erfaringsbasert kunnskap vil kunne gi det kreative uttrykk nyanser. Derfor er det viktig med erfaringer, sansemessig og kroppslig, prøver jeg å fortelle mine studenter ja, som utdanner seg til å jobbe med barn.
    Men, på den andre side, voksne vil oftest oppdage sine manglende ferdigheter og kunnskaper når de prøver være kreative. Godt utgangspunkt for læring, vil jeg si.
    Og på den tredje side: jeg veileder også folk som har hauger av ferdigheter og kunnskaper innen sitt felt, men som nesten stivner i redsel når de blir oppfordret til å improvisere, dvs. være kreative i sitt medium. Ofte kan det hjelpe å forsøke i et media de ikke er så flinke i.
    Handler dette om hva vi forstår med kreativitet?

    Fryktelig interessant tema for meg dette.

    Lik

    • Designet vil alltid være ulikt, som vi er det.
      Ofte handler kreativitet om en blanding av viten nysgjerrighet og glede, i alle fall for min del.
      Å kreere, å skape gjøres på mange felt. Og det er vel det vi snakker om? Skaperevnen? Ikke bare vilje til å skape, men evnene til å skape?
      Innen et gitt medium kan man stivne, stagnere og til og med miste de evner man har, noen skaper 1 eneste gang et WOW-produkt og aldri mer. Mange skaper ikke taktile produkter, visuelle produkter eller auditive produkter, men tankeprodukter som driver noe fremover. At det kan munne ut i et eller flere av de ovennevnte produkter, er en annen sak.

      Å stige ut av sin vante lille boks for å skape, improvisere gjør det ofte lettere, for noen.🙂

      Lik

    • Vi snakket om det i dag på skolen, om det å skrive kreativt og ikke bare bruke tekst i oppgavene. Da var det en som kom fmed at musikere gjerne måtte spille aktivt i 5 – 6 år, før de kunne begynne å improvisere.
      Mihaly Csikszentmihalyi, ungarsk/amerikansk psykolog som utviklet Flow-teorien har ei bok om kreativitet:
      Csikszentmihalyi, Mihaly (1998). Finding Flow: The Psychology of Engagement With Everyday Life. Basic Books. ISBN 0-465-02411-4
      Var noe skeptisk til hans påstand om at man må kunskap om et fagfelt før man kan være kreativ.
      Men kommer etterhvert fram til at man må se konteksten/sammenhengen personen står i først. Og at barns kreativitet/bruk av fantasien og lek som redskap for å lære om omgivelsene blir noe annet enn en voksen fagpersons. Altså at man bruker begrepet kreativitet forskjellig i forskjellige sammenhenger og at man ikke alltid har definert begrepet på samme måte ialle sammenhenger. At noengår i baklås og ikke er i stand til å utnytte kompetansen kan like gjerne skyldes andre forhold ved personen

      Lik

  5. Morsom diskusjon, dette! Alltid spennende å se hvilken del av et innlegg noen griper tak i, og diskusjonen som følger.

    Jeg opplever at mennesker ofte blir stigmatisert som kreative / ikke kreative på samme måte som andre kategoriseres som humanist /realist. Ganske urimelig egentlig, siden sistnevnte er reellt (ut fra studievalg og fagretninger) mens førstnevnte lager kunstige skiller som egentlig ikke finnes. Vi er kreative hele tiden, og det er bare en liten del av denne kreativiteten som blir til kunst, musikk, litteratur osv.. Vi er kreative når vi lager middag av restemat, når vi ommøblerer, finner nye bruksområder for et slitt plagg, når vi svarer med en kjapp replikk på et vanskelig spørsmål, eller når vi løser et nytt og uventet problem.

    Riktig god fredags kveld!!

    Lik

    • Enig med deg, kreativitet forstår jeg som en menneskelig egenskap som de aller aller fleste av oss har. Jeg kobler dette videre til improvisasjon.
      Jeg mener at det å snakke er kreativt ja. Vi improviserer da over strukturer vi har lært oss, som tilhører det språket vi snakker, innen det rom reglene gir oss, stort eller lite

      Kreativitet innen estetiske fag trenger ikke blir til kunst. Det kan være kreativitet vi bruker for vår egen skyld, i dagliglivet, enten i vår kommunikasjon med andre eller som en slags indre samtale med oss selv (som når jeg maler eller skriver dikt, kun til innvortes bruk, stort sett)
      God fredagskveld til deg også.

      Lik

  6. Hm, jeg for min del tror dette handler om ulike tradisjoner innen kreativitetsforskning og begrepsforståelse. Når det gjelder musikere og improvisasjon, ja så kommer det an på mener jeg. Hvilken genre og hvilke regler som gjelder innen disse. Og hva man oppfatter som musikk også tror jeg.
    Jeg tror musikalsk improvisasjon er mulig på alle nivåer jeg, min erfaring er det ja. Og jeg har jobbet med mennesker med svært ulike forutsetninger.
    Som student selv hadde jeg improvisasjonsundervisning som startet med å improvisere på en tone. Utrolig spennende og interessant, og kreativt, som jeg forstår det ja.
    Tror barnets lek og kreativitet henger sammen med voksnes jeg. Derfor vil jeg gjerne være i kontakt med barnet i meg.
    Jeg tror det også handler om å tore utsette seg for noe ukjent, å ikke skulle ha alle svar på forhånd. Her tenker jeg at vi i vår tid har en utfordring.

    Lik

  7. «Kreativitet innen estetiske fag trenger ikke blir til kunst. Det kan være kreativitet vi bruker for vår egen skyld, i dagliglivet, enten i vår kommunikasjon med andre eller som en slags indre samtale med oss selv »
    Og den pågår hele tiden. med bilder, ord, toner og dufter.

    Man har vel ofte en hang til å si: (Stjålet fra fåglarna vet hvor) JEG kan da være spontan, bare jeg får tenkt meg om🙂 Nettopp for å unngå det store ukjente, Og å «blamere seg».
    Barnet er der inne i oss, hele tiden, og noen ganger må det få lov til å leke.

    Ha en god fredagskveld🙂

    Lik

  8. Tilbaketråkk: Om å skrive, om bilder i hodet, og om å grulede seg… | fjellcoachen

Legg igjen en kommentar

