Det lukter så godt når lunta brenner

Når jeg først er inne på DumDum Boys sporet, er det mye god tekst å ta av.  Dette klippet fra en tekst er hentet fra «Gravitasjon» samme CD som forrige tekst:

"DET ER BEDRE MED DÅRLIGE ENN INGEN
MAN ER SIN EGEN VERSTE VENN
DET LUKTER SÅ GODT NÅR LUNTA BRENNER"

Temaet er en gjenganger i litteraturen, i sangtekster, og overalt ellers i livet, nemlig alt dette vi vet så godt at ikke er lurt,  men som vi gjør likevel. Og hvorfor gjør vi det?

Har du noen gang kjent på gleden over å være riktig uskikkelig? Og den spennende sitringen over risikoen ved å bli tatt på fersken? Graden av uskikkelighet kan variere, fra da jeg var liten og vætet tannbørsten for at det skulle se ut som jeg hadde pusset tenner, til fryden over å bryte med rammer og «bør»-normer, og gå mine egne veier i voksen alder. Men hvor er logikken i for eksempel tannbørstehistorien, der jeg la like mye arbeid i å la være som det ville vært i å utføre den samme tannpussen?

Jeg kjenner en røyker som sa til meg at «så lenge folk maser på meg så kommer jeg ikke til å slutte», og jeg kjenner folk som gang på gang går i den samme fella som sist, selv om den ligger åpen i dagen uten noen form for kamuflasje. Og jeg kjenner meg selv, som vet hva som skal til for å endre de områdene i livet jeg ønsker å endre på, jeg gjør det bare ikke. Hvorfor? Kanskje er vi vår egen verste venn. Fordi angsten for å bli styrt er så sterk at vi lar oss styre av den. Eller fordi endring medfører forpliktelse, og forpliktelse fører til mer ansvar.  Eller er det rett og slett et krampaktig forsøk på bevare barnet i oss? For i følge The Book of Useless Information stiller en gjennomsnittlig 4-åring 400 spørsmål hver dag, og det vanligste er: «Hvorfor det, da?»

DumDum Boys har sitt eget svar på dette, i Selvskudd:

DET ER MIN FOT, OG JEG SKYTER NÅR JEG VIL
JEG BOMMER NESTEN ALDRI,OG HAR ALLTID EI KULE TIL..

13 thoughts on “Det lukter så godt når lunta brenner

  1. Jeg tror at angsten for å bli styrt er kjempestort, i alle fall er min det. Jeg «vil rett og slett ikke», som jeg nok sier, fortsatt.
    Jeg vet hva det kommer av og jeg vet hvor lett jeg lar meg manipulere av dem som vil styre meg. For har man ett sett handlingsmønstre som er kjent, er det slett ikke vanskelig.
    Endre de mønstrene? Tja, kanskje jeg innimellom er glad for å bli styrt, likevel?

    Jeg må nok ha stoppet på 4-års-stadiet, jeg spør stadig vekk om hvorfor. 🙂

    Ha en god kveld 🙂

    Lik

  2. Ja, dette er det lett å kjenne seg igjen i. Og mormor, jeg vet også godt hvor det kommer fra, at jeg ikke liker å bli styrt. Jeg har vel kommet til at jeg kan leve med det selvstendige trassige barnet som bor i meg. Det barnet opplever jeg egentlig som en ressurs. Kontakt med barnet er jeg uansett for, voksenpreik blir det alltids nok av, er min erfaring.
    Verre er det vel at jeg ikke alltid er sikker på hva det er jeg vil. Som Tove Ditlevsen skriver: To tunger har mitt hjerte, to viljer har mitt sinn.

    Angsten for forandring er velkjent. Jeg pleier å vente på kroppen jeg, at den skal si sitt. Da skjer forandringer som regel i det tempoet som mennesket meg tåler. Tross alle motstridende interesser som jeg som menneske består av. Og litt i strid med tidens behov for hurtige skifter kanskje?

    Lik

    • Det er vel ikke så dumt å beholde noe av barnet i seg, ikke bare være barnslig, men barnlig av sinn?

      Å vente på sjelen kaller jeg det, min kommer halsende etter og sier at ok, slik skal vi nok ha det og klare det.

      Ha en fin kveld 🙂

      Lik

  3. Mormor og gamle ugle,
    Lytte til kroppen og vente på sjelen… det er hva jeg kaller å være indre styrt begge deler. :-). Jeg liker også å tenke på det trassige barnet i oss som en ressurs, en motvekt mot det konforme..

    Nyt kvelden!

    Lik

  4. Ja, det stemmer, jeg er indre styrt. Av og til møter jeg mennesker som ikke forstår det. Det er nå så, jeg kan ikke annet jeg, jeg må merke inni meg hva som er min vei.

    Nyt kvelden du også

    Lik

  5. Uten at jeg er bibellærd eller langtfra kristen, kjenner jeg Jesu ord: «Uten at du blir som barn igjen, kommer du ikke inn i Himmelens Rike», (sånn ca referert)! Dog, uten å satse på det, VIL jeg gjerne beholde barnet i meg, og jeg hater også å bli styrt av andre, da jeg i endel eksterne tilfeller har sett groteske eksempler på hva det kan føre til for «troskyldige» mennesker 😦

    Din eksemplifisering med den røykeren her oppe, det ER meg, for: Jo mer det peses om å slutte
    å røyke, desto mindre ønsker jeg å slutte å røyke! Hadde antirøykere og andre bedrevitere derimot sagt at jeg bare må røyke så mye jeg hæler og vil, DA hadde jeg seriøst vurdert å slutte! Komplisert, jeg? Vel, gjett to ganger… 🙂

    Lik

  6. I Stillehavet snakkerde om at mennesket har to sjeler. Ei stor og ei lita. Når vi sover er den store sjela ute og reiser. Og det den opplever er drømmene våre. Den lille sjela blir tilbake i kroppen og passer på. Derfor er det viktig å vekke et menneske langsomt, slik at den lille sjela får tid til å hente den store sjela, slik at vi har to sjeler når vi våkner.
    Kom på det nå, når det var snakk om å lytte til kroppen, og til fireåringen som bare er Nei, Nei og Hvorfor det da?

    Ha en fin dag der du er 🙂

    Lik

Legg igjen en kommentar

