Alt henger sammen med alt – om roller og team

Overskrifta er visstnok et Gro Harlem Brundtland sitat, men passer også inn i mange andre sammenhenger. Den siste uka har vært tettpakket, den startet med 4 dagers intensivkurs i teamcoaching hos Coach Team AS , og de siste dagene har jeg hatt hyggelig besøk av en slektning og fagfrende. Ett av temaene vi har diskutert, er trådene i livet vårt, de lange linjene og de store sammenhengene. Hva og hvem er vi et produkt av? Hva påvirker valgene våre? Hvilke føringer legger vi for andre, og er det noen mønstre vi ønsker å bryte?

Vel hjemme fra kurs  var det også naturlig å stille seg de samme spørsmålene. Hvilken rolle tar jeg i de teamene  jeg er en del av, og hvordan ønsker jeg å bruke ressursene mine?

Selv er jeg overbevist om at de aller fleste egenskaper kan framstå både som en ressurs og et problem, alt etter i hvilken sammenheng og på hvilken måte vi tar egenskapen i bruk. Høyt energinivå for eksempel, er en viktig ressurs for å skape aktivitet og framdrift, samtidig fører det også med seg noen utfordringer. For noen år siden hørte jeg en avtroppende leder bli omtalt slik: «Han var et lokomotiv som gikk så fort at vognene ikke klarte å henge med.» På samme måte er godt utviklet empati viktig i arbeidet med å få alle til å føle seg sett og hørt, mens denne evnen til innlevelse noen ganger kan redusere evnen å ta vanskelige og upopulære avgjørelser.

Det er kjent stoff at et godt team gjerne skal være sammensatt slik at det oppstår en balanse mellom ulike ferdigheter og egenskaper som er nødvendige for å nå målet, og teammedlemmene skal både supplere og støtte hverandre i dette arbeidet.   Det jeg lurer på er: Tar du din plass i de teamene du er en del av, om det er på jobben eller hjemme, eller tar du i mot den plassen du blir tildelt? Har du tenkt gjennom hvor du vil være, eller har det bare blitt sånn? Hvilke ressurser i deg selv tar du i bruk, og hvilke får lov til å ligge i dvale? Hvilke roller hadde du i oppveksten, og hvilke verdier lærte du at var viktige? Hva ønsker du at de andre skal si om deg? Snill? Sterk? Modig? Omsorgsfull? Tydelig? Raus? Strukturert? Kreativ? Åpen? Handlekraftig? Samlende?

Jeg begynte å lete etter noen papirer i kveld, kom over en personlighetstest fra 1998, og fant denne setningen: «On the job at the moment, she is acting even more sociably than is normal for her.» Det denne setningen forteller meg er at vi er tilpasningsdyktige i forhold til forventninger og roller. Det den også forteller meg, er at ikke all tilpasning er like sunn. Alt henger sammen med alt, og vi har alltid et valg.

15 thoughts on “Alt henger sammen med alt – om roller og team

  1. Gjør mer for å ta min plass i teamet/gruppa. Er mindre at jeg godtar plassen jeg blir tildelt.
    Men det har like mye med meg som person og hvordan jeg har utviklet meg. Hvordan jeg ble mottatt før og hvordan jeg nå blir tatt i mot. Er nok mer at jeg i dag mer får min naturlige rolle i teamet, enn før, hvor jeg mer ble godtatt, men ikke mer.

    Lik

  2. Hei igjen Ragnhild, jeg tror det er viktig å tenke gjennom disse spørsmålene slik at vi tar bevisste valg, slik du setter ord på at du har gjort. Det handler om hvilke sider vi har lyst til å by på og få respons på, rett og slett å ta ansvar for egen læring og utvikling.

    Lik

  3. Det blir en balansegang, som alt annet i livet, Man har kvaliteter en selv ikke ser, men som blir sett av andre og dermed får man, kan hende, en uventet plass i et team. Noen ganger vokser man på det, andre ganger ikke.
    Her må det skilles mellom «teamplasser» man føler seg komfortabel med eller, i det minste, ikke misliker.og plasser man får utviklet de evnene eller kvalitetene en selv ikke så. Der hvor man finner seg til rette med sin plass, kan man gjøre en god «jobb» og føle gleden ved det. Der hvor man selv ikke så, får man et skikkelig «kick» og gleder seg over vekst.
    Å ta sin plass er vel mer å se sine ferdigheter i forhold til øvrige medlemmer av teamet. Men det krever at man vet hva man kan og hvor man kan tilføre noe.
    Hva jeg gjerne vil at andre skal si om meg? Det er et vanskelig spørsmål. Jeg tror at jeg vil at de skal si at jeg var/er et ekte og levende menneske. Tror jeg.

    Ha en fin kveld 🙂

    Lik

    • Takk skal du ha, mormor, ekte og levende er gode kvaliteter 🙂

      Jeg følger deg helt på at å ta sin plass handler om å «se sine egne ferdigheter i forhold til øvrige medlemmer i teamet». Men noen ganger ser andre mennesker «ukjente» kvaliteter hos oss, eller vi selv kjenner på områder vi ønsker å utforske men ikke blir tildelt automatisk. De fleste har vel hørt setninger som feks «Du er jo så flink til dette, kan ikke du ta denne oppgaven?» Da er det ikke alltid like lett å svare: «Takk for tilliten, men jeg vil heller prøve meg på noe som gir meg større utfordringer.» eller » Jeg forstår at du kan se meg på denne måten, men det er ikke dette jeg skal bruke tid på nå.»

      Lik

      • Men det er jo der man skal ha sin styrke. Å kunne si at jeg setter pris på at….., men jeg tror jeg kan gjøre mer nytte for meg…..
        Gjør man ikke det, er faren for at man gjør en jobb man egentlig kunne ha gjort bedre, men som er litt urk, og blir utført litt «urkete». Ikke en 100% jobb.
        For om et team skal fungere optimalt må den enkelt være på sin plass og yte godt fordi man er på rett plass.
        Selv om man behersker for eksempel et språk, men ikke er så inderlig innstilt på å være tolk, kan misnøyen gjøre oversettelsen mindre presis og det kan få følger. Men sett at man hadde behov for en som behersket et språk i en annen situasjon, for eksempel en forhandlingssituasjon, kunne personen som synes det var urk å være tolk, fungere som den beste forhandleren man hadde hatt.
        Samme kvalitet brukt på ulike arenaer.

        Ha en fin kveld 🙂

        Lik

  4. Hei, der havnet jeg i din blogg, det var jo fint. Jeg har noen tanker om det utforutsigbare, som fordi alt henger sammen med alt, kan ha med teambuilding å gjøre også.
    For meg er det sånn at livet er en improvisasjon. Og som den musikkfaglige personen jeg er vet jeg at improvisasjoner, de er godt forberedte de. Hele livet er forberedelsen. Samtidig er nettopp poenget med dem at de er i øyeblikket.
    Det betyr at jeg utsetter meg for øyeblikkene. Og som i musikalske improvisasjoner er det noen utspill som blir fulgt opp, andre ikke. Noen ganger havner man i gamle mønster, kanskje var det nødvendig, tenker jeg da.
    Men obs, det er ikke sikkert dette er gjentagelser, kan det hende det finnes en liten variasjon her? Som en slags anelse om at roller begynner å endre seg, og at jeg som improviserende menneske er på vei inn i noe nytt.

    Jeg er også opptatt av at vi mennesker er multimodale i vår kommunikasjon. Vi vet mye som vi ikke vet at vi vet, tror jeg, og av og til blir jeg overrasket ja, over hva som plutselig dukket opp, i andre eller i meg selv. Som jeg aldri har tenkt en tanke om, sånn bevisst mener jeg.

    Jeg liker det uforutsigbare jeg. Trives godt med å reflektere i ettertid. Lar systemet mitt gjøre jobben med å utvide mitt repertoar. Vi mennesker er sikkert forskjellige her, men jeg er av dem som liker at ting bare skjer, når de skjer.

    Lik

  5. Hei gamle ugle, og velkommen inn 🙂 Visste du at jeg samler på ugler, og at jeg deler navn med Harry Potters ugle?

    Takk for kloke refleksjoner rundt samspill, team og det uforutsigbare. Hvis vi alltid har strategier for det vi gjør, går vi glipp av nyansene og opplevelsene underveis. Jeg er mest opptatt av at det vi gjør skal kjennes riktig ut fra de valgmulighetene vi har til rådighet, og lytte til både oss selv og omgivelsene våre. Da vil også det uforutsigbare være en ressurs 🙂

    Lik

  6. Harry Potters ugle ja, nei det visste jeg ikke.
    Jeg er enig med deg i dette med at ting skal kjennes riktig ut. Utfordringen er kanskje at indre og ytre støy forstyrrer oss noen ganger.
    Samtidig er jeg opptatt av at jeg selv skal tåle alle variasjoner av meg selv, også når jeg i ettertid kanskje tenker at der kunne jeg gjort ting annerledes. Jeg tror også at vi velger ut fra det vi til en hver tid opplever som mulig. Noe som kan vise seg å fortone seg helt annerledes, ut fra ulike perspektiver og i tidens løp.

    Jeg ser at du er profesjonell innen dette, i profilen din. Jeg er selv en som er profesjonell når det gjelder mennesker og prosesser.

    Lik

  7. Det uforutsigbare (sommerfugleffekten eller kaosteorien) påvirker vel også våre liv? Vil jeg tro. Enten vi lar livet skje oss eller tar hånd i hanke med det?

    Dette var bra sagt. «Samtidig er jeg opptatt av at jeg selv skal tåle alle variasjoner av meg selv, også når jeg i ettertid kanskje tenker at der kunne jeg gjort ting annerledes »

    Ha en god kveld både coaher og ugler 🙂

    Lik

  8. God morgen mormor og gamle ugle 🙂

    Takk for gode innspill, som først fører til at jeg enda en gang erkjenner at den formen jeg blogger på (relativt korte tekster, et mest mulig tilgjengelig språk om tema å kjenne seg igjen i) , gjør at jeg ikke får fram alle nyansene jeg kunne ønske. Derfor er jeg ekstra glad for innspillene deres.
    Ja, jeg både tror på og verdsetter det uforutsigbare, det er på mange måter krydderet og fargespillet i livet. «Å tåle alle variasjoner av seg selv» er et helt og komplisert tema i seg selv, og er nok en av grunnene til at yrkesgrupper som våre har gode vekstvilkår, gamle ugle. Hvis du har lyst til å gjesteblogge om dette temaet, setter jeg stor pris på det :-).

    Nyt dagen!

    Lik

  9. For min del kommer mine mange egenskaper og roller ulikt fram, avhengig av hvilken setting og sammenheng jeg er i. Slik tror jeg det er for mange.

    Å endre rollen i en sammenheng kan være vrient. En ting er å forsøke å holde fast i endringen i seg selv. Men den sterke påvirkningen som omgivelsene har på en – som gjerne vil ha en tilbake i den gamle rollen – er ofte enda sterkere.

    Lik

  10. Tilbaketråkk: Kunsten å tåle seg selv | fjellcoachen

Legg igjen en kommentar

