Du er forandringen

Jeg møtte forfatter, musiker og coach Ragnhild Nilsen første gang i Trysil mars 2011. Hun var innleid som foredragsholder og inspirator for en gruppe sindige, middelaldrende veiledere, ei yrkesgruppe som i kraft av rollen sin, ofte er det første møtet en entusiastisk etablerer har med støtteapparatet.  Gjennom en dag med bruk av humor, klokskap, metaforer og en solid faglig plattform tok hun forsamlingen med storm og etterlot oss med fornyet energi og økt selvinnsikt.

Jeg valgte der og da å kjøpe en av hennes bøker, «Du er forandringen«, for å bruke den som basis for den bokrapporten jeg skulle skrive på veien til sertifisering som DNCF Coach.

”Du er forandringen”  har 3 hovedelementer:

  1. Loven om transformasjon
  2. Loven om transformasjon i din hverdag
  3. Perledykkerens dagbok

1)      Loven om transformasjon

I min omgangskrets har jeg flere uttalte tilhengere av ”The Secret” og loven om tiltrekning. Like lenge som jeg har kjent til denne retningen, har jeg kjent en opposisjon mot den, fordi loven om tiltrekning i beste fall beskriver deler av den virkeligheten vi lever i. (Grunntanke: Det du sender ut, får du tilbake.) Slik jeg ser det, kan denne måten å tenke på, slå uheldig ut for mennesker som opplever at de ikke mestrer egen motgang. I tillegg til motgang i form av sykdom, ulykker eller lignende, får de bekreftet at de er mislykket fordi de ikke evner å kanalisere positiv energi og stoppe denne motgangen.

Ragnhild Nilsen innfører i sin bok ”loven om transformasjon” som en videreføring av loven om tiltrekning.

Sitat fra boka:
Loven om tiltrekning er en ufullstendig utgave av loven om transformasjon. Først gjennom loven om transformasjon finner loven om tiltrekning sin mening.

Men hva er loven om transformasjon?

Loven om transformasjon slik Ragnhild Nilsen beskriver den, er omforming av energi. Vi kan transformere det som kommer mot oss, slik en musling kan transformere et sår eller et sandkorn til ei perle for å nøytralisere en smerte eller irritasjon.  Mengden energi i verden er statisk, men den form energien tar, vil stadig endre karakter eller evt. transformeres. En transformator er en energiomformer. Vi mennesker er også transformatorer. Tanker, følelser og kropp er omformet energi.

Hun hevder vi kan transformere energi i 3 former: Positiv, negativ og nøytral. Vi lar oss påvirke og vi påvirker hverandre på mange ulike måter, og hvert individ påvirkes av sitt eget samspill mellom tanker, følelser og kropp.  Vi kan ikke hindre uheldige opplevelser, skader og sår, men vi har påvirkningskraft på hvordan vi møter den motgangen vi opplever, og hva slags energi vi kanaliserer videre. Energien vi sender fra oss påvirker omgivelsene som ringer i vannet, på samme måte som vårt eget fokus og selvsnakk er avgjørende for vårt eget energinivå. Negativ energi vi ikke klarer å omforme og sende videre som nøytral eller positiv energi, opptrer som et smertevesen i kroppen vår.

Eksempel på denne tankegangen finner vi i gårsdagens Viggo på Lørdag der han intervjuer Anne Grethe Solberg som overlevde drapsforsøk.

2)      Loven om transformasjon i din hverdag (Perledykkerens 5 trinn)

Sitat fra boka:
..en høyst effektiv transformasjonsoppskrift i 5 trinn. De 2 første trinnene er knyttet opp til det å tiltrekke seg det du ønsker deg. De tre neste trinnene handler om modningen: Hvordan du omformer de svar du får. Jeg skal lose deg gjennom denne kraftfulle metodikken. Er du klar for et skikkelig dypdykk?

Perledykkerens 5 trinn:
Trinn 1: Jeg stiller meg inn og trekker pusten. Jeg sier STOPP når jeg gjenkjenner negativt tankespinn, og sier ordet TAKK for noe eller noen.
Trinn 2: Jeg tiltrekker det jeg ønsker meg ved å gi det oppmerksomhet. Jeg forestiller meg det jeg ønsker meg, gir ønsket oppmerksomhet og tillater at ønsket materialiserer seg.
Trinn 3: Jeg tror. Jeg fester blikket på ønsket mitt, gjenfinner den gode følelsen, tester svarene jeg får og takker for at ønsket allerede er oppfylt
Trinn 4: Jeg omformer det som kommer mot meg, og velger 1 av 4 ritualer: a) stopp og erstatt, b) stopp og coach, c) stopp og hent ressurser, d) stopp og vær i følelsen/i nået.
Trinn 5: Jeg deler av min overflod og får mer tilbake.

Mens jeg skrev denne bokrapporten våren 2011, rullet bilder og intervjuer med tsunami-rammede japanere over tv-skjermen i bakgrunnen. Senere har vi opplevd 22. juli. Det er nærliggende å stille spørsmålene: Hvor mye kan et menneske tåle, og hvordan kan en slik opplevelse omformes til en perle? Jeg tenker at midt i sorgen vil det også være grunn til å takke, for at man har overlevd, at andre har overlevd, for alle som kommer for å hjelpe, for takknemligheten fra noen du har mulighet til å hjelpe selv..  Her ligger, slik jeg ser det, forskjellene mellom loven om tiltrekning og loven om transformasjon.

Sitat fra boka:
Men først og fremst, Herre, gi meg mot til å le, og kraft til å ta en dag om gangen.

Jeg hadde en ung feriegjest i fjor. Hos naboen sto mange pent kledde mennesker ute, de snakket og lo, og alle hadde mørke klær. Tiåringens refleksjon var at fordi menneskene så glade ut, måtte det være et fødselsdagsselskap og ingen begravelse. Det kan være vanskelig å forstå den korte avstanden mellom sorg og glede.

3)       Perledykkerens arbeidshefte

I denne siste delen av boka utfordrer Ragnhild Nilsen leseren til selv å gå inn i rollen som perledykker og svare på spørsmål knyttet til de 5 trinnene.

  • Hvilke vaner har jeg for å få en god start på dagen?
  • Hvordan puster jeg i løpet av dagen?
  • Når jeg tenker på mitt liv, hvilke episoder husker jeg hvor jeg lot meg overmanne av mine egne negative tanker over kortere eller lengre tid?
  • Hva bruker jeg mye tid på å irritere meg over?
  • Hvordan sender jeg irritasjonen videre?
  • Har jeg noen gang omformet irritasjon til latter?
  • Hvordan stopper jeg sladder?
  • Hva har jeg å takke for akkurat nå? Lag en liste på 20 små og store ting i mitt liv som det er grunn til å takke for.
  • Hva brenner jeg for, hvor ligger mitt engasjement, hva ønsker jeg å bli husket for?
  • Har jeg opplevd sorg, sykdom eller tap som jeg har omformet til en ny livsstil?
  • Har jeg forbannet noen som jeg nå velsigner?

Hva skjer hvis vi stiller oss disse spørsmålene med jevne mellomrom? Jeg tror det vil  gjøre en forskjell, selv om det ikke alltid er like lett.

8 thoughts on “Du er forandringen

  1. Jeg leser at du skriver om takknemlighet for å ha unsluppet døden,
    Ikke alle er takknemlige, innerst inne. Noen sier nok joda, flott og fint, og så er det en liten livsløgn for å overleve ute i verden. For om man har vært en overlevende og sett mye død rundt seg, er det ofte skyldfølelse og også skam som blir bagasje. Noen sier ikke: «Jeg er glad det er meg som ble skånet» men «»Hvorfor skulle jeg skånes, når ikke h*n ble det?» En del sliter med å komme vekk fra dette. Noen klarer det ikke. Og våre stadige hentydning om forventet takknemlighet legger sten til byrden.

    Jeg skal gi deg et lite bilde.
    I min barndom hadde vi en uteseiler som nabo. Hver eneste natt hørte vi ham skrike og han tydde ofte til flasken. Mine foreldre forklarte meg (så godt det kan forklares en 5-åring) at han ble torpedert hver natt og så sine kamerater dø. Han var alltid snill med oss barn. Omtenksom og hjelpsom, så langt han kunne. Men han sa alltid at han hadde fortrukket at han var den som ikke kom i havn. Han lot til slutt være å leve. Det er kanskje mange av dem som overlevde 22. juli som kommer til å slite på samme måte.

    Noen traumer er vel av den arten, slik at all verdens coaching og perledykking ikke får den ønskede virkning.
    Ikke til forkleinelse hverken hjelp til livsmestring eller annet. Bare en liten tanke som smøg seg inn. Og det er kort vei mellom hode og tastatur🙂

    Ellers var det et interessant innlegg.

    Ha en fin kveld🙂

    Lik

    • Hei igjen mormor, du kommer med en betimelig korreksjon til innlegget mitt. Tenkte mange av de samme tankene da jeg skrev det, og livet (og døden) har mange nyanser. Da jeg satt ogs så på intervjuet på lørdag, ble jeg både imponert og provosert, imponert over styrken og livsgleden, provosert fordi det ikke er så enkelt som det kunne virke i intervjuet, smerte, sorg og skam kan alle være sterke motstandere på veien mot et godt liv.

      Lik

      • Det er ikke en reaksjonsmåte, det er ikke en vei, rett og slett fordi alle er ulike.

        Nå har jeg lyst til å være litt ekkel, men blir man invitert til «Viggo på lørdag», tror jeg at man gjerne vil vise glansbildet av seg selv.
        Jeg vet at jeg ville ha gjort det. For svært få «survivores» liker å dele skam og skade. NB den psykiske skaden, med offentligheten, spesielt i en setting hvor man skal vise hvor bra man har det «tiltross for»

        Fortsatt god kveld🙂

        Lik

          • Selvfølgelig var det et glansbilde, det tenker jeg også. Like fullt en mestrringsopplevelse å sitte der i det hele tatt. For noen vil et slikt intervju være et skikkelig motivasjonskick, for andre kan det samme kjennes som et hardt spark i magen. Å lege seg selv, psykisk og fysisk tar den tiden det tar, og målet er ofte langt fram. Det er her uttrykket «Don’t push the river.. » virkelig kommer til sin rett.

            Lik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s