«Det er jo bare å ….. «

Har du noen gang opplevd å bli møtt med en setning som starter slik, eller har du selv valgt å besvare et spørsmål på akkurat denne måten? Selv må  jeg svare ja på begge disse spørsmålene, men jeg jobber med saken og har gjort det ei stund.

For meg er det nemlig noe åpenbart urimelig (og lettere overbærende) i det å svare «Det er jo bare å..» .  Hvis jeg legger fram et problem for en kollega, leder eller venn, innrømmer jeg samtidig at det jeg tar opp, oppleves som komplisert i en eller annen form. Jeg kan ha behov for å drøfte problemet, se saken fra flere vinkler, eller forsikre meg om at jeg har forstått problemstillingen.  Jeg kan også  ha et ønske om innspill til andre tilnærmingsmåter enn de de jeg har brukt tidligere, eller rett og slett søke støtte for mitt syn på saken.  Hadde det bare vært å løse problemet, ville jeg ikke hatt behov for å ta det opp.

Jeg har hatt mange ulike ledere i min yrkeskarriere, og forskjeller i lederstil blir veldig tydelig i det øyeblikket du som ansatt velger å legge fram et problem for din leder. Selv har jeg opplevd ledere som i slike øyeblikk tar tilbake oppgaven og utfører den selv «for sikkerhets skyld», ledere som svarer «Det er jo bare å….» og ledere som lener seg tilbake og spør: «Hvordan kunne du selv tenke deg å løse problemet?» eller «Hva konkret er det du trenger fra meg for å komme videre?».

Og hva gjør disse ulike lederstrategiene med deg som arbeidstaker? Min erfaring er at førstnevnte ledertype, kall han eller henne gjerne «kontrollfreaken», hadde som intensjon  å kvalitetssikre sluttproduktet og/eller skjerme arbeidstaker gjennom selv å overta arbeidsoppgaven. På arbeidstakeren derimot, dvs meg, hadde det motsatt virkning, jeg sluttet å spørre om råd for ikke å miste utfordrende arbeidsoppgaver, og tilegnet meg heller nødvendig innsikt fra andre kilder. Jeg var fortsatt i læring, men arbeidsgiver gikk glipp av en ellers naturlig informasjonsflyt.

«Det er jo bare å..» -lederen opplever selv, i likhet med «kontrollfreaken», at han/hun går støttende inn i forhold til arbeidstaker, men det oppleves ikke alltid slik fra arbeidstakers ståsted. Hvis intensjonen med å ta opp et problem er å få en diskusjonspartner og nye innspill, vil denne type støtte oppleves som begrensende og lite konstruktiv. Den ansatte kan også oppleve seg undervurdert. En selvstendig arbeidstaker ønsker ikke instruksjoner, men læring, refleksjon og rammer å bevege seg innenfor.

Det er neppe overraskende at det er den tredje ledertypen som henter ut det beste i meg, og jeg er garantert ikke alene om å oppleve det slik. Denne lederen byr på tillit og ansvarliggjøring, som er to sider av samme sak.   Tillit til at jeg har de forutsetninger som skal til for å fylle stillingen jeg er ansatt i, og ansvarliggjøring i  form av en forventning om at jeg tar disse ressursene i bruk. En av disse ressursene er evne og vilje til å søke råd ved behov, men da må det være et klima for dette på arbeidsplassen.

3 thoughts on “«Det er jo bare å ….. «

  1. Heisan…
    … det er jo bare å…
    om du ante hvor mange ganger gubben og jeg har fått høre det der. Og det uten å stille spørsmål eller be om hjelp. Av en eller annen grunn synes folk at de absolutt skal komme med gode ideer til oss hele tiden. Det er til å bli sprø av egentlig.
    Hvorfor de gjør det? Fordi vi har valgt en livsstil som mange mennesker misunner oss og de projiserer sine ideer og ønsker om en sånn livsstil over i våre liv. Og vips så er de mestere på hva vi bør gjøre. .. det eneste sånne mennesker ikke gjør er å faktisk ta steget til en lignende livsstil sjøl.

    Så akkurat de ordene … det er jo bare å… fremkaller en sterk motvilje hos meg. Men innlegget ditt fikk meg plutselig til å tenke etter om jeg kanskje kan ha brukt det sjøl også…. ikke i jobb, men i egenskap av teknisk ansvarlig på nett. Hmmm, må huske på å ta meg i nakken om jeg gjør det 🙂
    Takk 🙂

    Lik

  2. Takk skal du ha Cassandra, For noen år siden hørte jeg på en foreleser som startet innlegget sitt omtrent slik: «De som er her for å få bekreftelse på hva andre har å lære, kan gjerne gå med det samme, men de som er her for egen læring, er hjertelig velkomne,,» Moro å lese at du ser det fra begge vinkler :-). Det som er enkelt for noen, er mer sammensatt for andre, og omvendt. Jeg er ny her og prøver å finne riktig form på innleggene mine, dvs jeg ønsker ikke å fortelle folk hva som er riktig, men heller bidra til refleksjon og gjenkjennelse. Som «mormor» kommenterer på et annet innlegg her, livet er ikke for amatører. Eller kanskje er det nettopp det det er 🙂 Ha en fin kveld!

    Lik

  3. Visste vel at jeg hadde lest dette et sted 🙂
    Jeg har nettopp laget en ny nettside, nettsjaman.no og der startet jeg faktisk åpningsinnlegget med akkurat det her «Det er jo bare»…

    Lik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s