Hvor stort endringspotensial har vi?

Helt siden tenårene har jeg tenkt at heltedyrkelse ikke er noe for meg.  Jeg himlet oppgitt over venner som fantaserte om pop- og idrettsstjerner. og syntes de kastet bort tida på uoppnåelige drømmebilder. Men noe har skjedd på veien også med meg.  Jeg ser at idolene våre har noe å lære oss. Mitt første (og eneste) forbehold:  Jeg vil utvide idolbegrepet  til også å gjelde hverdagshelter, foreldre, besteforeldre,  forfattere, kunstnere, idealister, ledere,  politikere, barna våre og vaktmesteren. Hver for seg har disse menneskene egenskaper som gjør at vi ser opp til dem, egenskaper vi selv ønsker oss mer av.

Her kommer tusenkronersspørsmålet: Hvordan kan jeg bli bedre på akkurat de områdene der mitt idol er så utrolig god?

Svar: Det er lov til å spørre han eller henne direkte, og hvis ikke det går, kan du kanskje lese deg opp. Hva kjennetegner denne personen, hvilke verdier ligger til grunn, hva er viktig, og hvordan tenker og handler han/hun i de situasjonene du synes det står spesielt respekt av? Legg også merke til kroppsspråk, ordvalg og stemmebruk. De fleste mennesker setter pris på denne type oppmerksomhet. Samtidig er det å svare på slike spørsmål bevisstgjørende for dem også.  Kanskje er de ikke en gang klar over hvordan de virker på andre.

Mitt aller første idol var min bestemor og navnesøster. Jeg beundret hennes evne til å stille seg åpen og spørrende selv i de underligste situasjoner vi barnebarna rotet oss opp i. Jeg tenkte at slik vil jeg også bli, selv om jeg aldri rakk å stille henne disse spørsmålene.

Slik jeg arbeider i dag, er det viktig å vekke tillit og skape gode rammer for en åpen dialog.  For 2 år siden fikk jeg gleden av å intervjue Torbjørn Færøvik om dette emnet, siden hans reisebøker fra Asia  handler nettopp om møter med mennesker som åpner seg og forteller sine historier.  Samtalen resulterte både i bekreftelser på hva jeg skal fortsette med, nyttig læring og nye tilnærmingsmåter.  Opplevelse og læring ble forsterket av ei lenge planlagt India-reise få uker senere, krydret med mange sterke møter og historier. Møtene oppsto fordi jeg reiste med en helt annen oppmerksomhet enn jeg ville gjort tidligere.

Implementeringsfasen er den mest krevende,  hvordan ta i bruk ny kunnskap? Ett kontrollspørsmål først: Er det du nå har lært av ditt idol, egenskaper og verdier du fortsatt ønsker å ta med deg, eller er det noe som skurrer i forhold til ditt eget verdigrunnlag?  Hvis du kan gi deg selv grønt lys på dette spørsmålet, er det bare å øve, oppsøke egnede situasjoner og øve mer. Lykke til, du går en spennende endringsprosess i møte!

9 thoughts on “Hvor stort endringspotensial har vi?

  1. Kjære Hedvig, her har du formidlet noe utrolig viktig, som kan tenne et håp for de som har sine ønsker og drømmer, men som ikke helt har funnet nøkkelen til å komme seg videre mot sine mål! Selv erfarte jeg modellerings-oppgaven vi hadde på Master, som en kjempe input og motivasjon i forhold til hva som er drivkraften bak det vi gjør. Gjennom mitt intervju med Nils Arne Eggen, lærte jeg så utrolig mye om motivasjon, drivkraft og fokus på mål! Dette er noe vi alle kan bli inspirert av, gjennom å nyttiggjøre oss de verktøy vi har tilgjengelig! Veldig flott av du tok med «kontroll-spørsmålene» til slutt! Du er, som tidligere sagt, et naturtalent innen din profesjon! Jeg kommer til å følge deg gjennom bloggen din framover! Mange gode tips og mye fin input å få fra deg som praktiserer i hverdagen! Keep on!

    Lik

  2. Takk skal du ha Jenny, jeg fikk en muntlig kommentar på innlegget i går kveld: «Du får det til å høres så enkelt ut..» Og ja, det er faktisk enklere enn man skulle tro. Det handler om å gi positiv oppmerksomhet til andre mennesker og til de egenskapene de tar i bruk.

    Sitat Torbjørn Færøvik:
    «Vi må aldri glemme å være nysgjerrige og søke ny kunnskap. Vi blir altfor fort stive, grå og gamle. Viktig å bruke barnet i oss. Vi må alltid stimulere barnet, være i bevegelse, søke ny kunnskap.»

    Lik

  3. Jeg fikk lyst til å si noe om spørsmålet du begynner bloggen din med, nemlig «Hvor stort endringspotensiale har vi?»
    Mitt innspill på det er at potensialet er så stort som du selv tillater det å være. Du kan tro at det potensialet er stort. Du kan tro at det er lite. Uansett hva du tror så får du rett.

    Lik

  4. Min coach lærer presenterte følgende ligning for oss en gang: «Performance = Pontential minus Interference.» Ja, Nadina Helen, når vi gjør noe med de hindringene vi opplever, eller de vi pålegger oss selv, kan store ting skje.

    Lik

  5. En viktig forutsetning for endring er at den er villet. Endring er mulig, men ikke når som helst. Det er en prosess som man må være klar for, ikke bare bevisst, men underbevisst. Jeg synes det er viktig å formidle. Motstand mot endring, eller lite resultater ved bruk av riktig teknikk tenker jeg kan skyldes at man reelt sett ikke er klar.

    Jeg tror at ved å finne egenskaper hos andre vi liker og ønsker oss selv, trener vi oss opp i å se det som er bra. Jeg tror at alle har noe vi selv trenger og ønsker oss, som vi kan sjekke ut om kan integreres i oss selv. Veldig viktig det du sier om at det må møte våre grunnleggende verdier.

    Lik

    • Hei igjen Lammelåret, Jeg er helt enig i at endringen må være villet, Vi kan ikke fortelle andre hva de har behov for, det er den som selv har et følt behov for forandring som må ta initiativet. Det jeg beskriver, er ett av flere verktøy som kan være til nytte nettopp i en villet endringsprosess, der målet er å hente fram, ta i bruk og tro på egne ressurser.

      Lik

  6. Tilbaketråkk: Møter med mennesker.. | fjellcoachen

  7. Godt innlegg! Noen er gode på å ta til seg kunnskap, andre ikke. Hvor åpne vi er vil ha betydning. Og hvilke motivasjon vi har. Jeg var antagelig er merkelig barn. Mitt idol var Per Aabel.

    Lik

  8. Tilbaketråkk: Fjellcoachen gjør ting hun ikke kan… « fjellcoachen

Legg igjen en kommentar

